ABB levererar likriktarstation till Dubai

Report this content

ABB levererar likriktarstation till Dubai ABB Industrie AG, Schweiz, har fått en beställning värd drygt 26,5 miljoner CHF, motsvarande cirka 140 miljoner kronor, på en likriktarstation till Dubai Aluminium Ltd, Dubai. Likriktarstationen består av fyra enheter och kommer att göra anläggningen i Jebel Ali, Dubai, till det näst största aluminiumsmältverket i världen. Beställningen består av fyra likriktarenheter på vardera 55 kA och1300 V och de är en del av ett större projekt att bygga ut hela smältverket. Beställningen är ett totalåtagande med konstruktion, tillverkning och leverans av de fyra likriktarenheterna. Dessutom ingår skydds- och kontrollsystem samt reservsystem. ABB Industrie ansvarar även för koordinering vid byggplatsen och idrifttagning. Utbyggnaden är en del av det så kallade "Project Condor" och beräknas vara klar i mitten av 1999. Kapaciteten vid Jebel Ali-anläggningen ökar då med 135 000 ton till 500 000 ton per år. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/06/03/19990309BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/06/03/19990309BIT00210/bit0002.pdf