Invigning av avloppsreningsverk i Lettland

Report this content

Invigning av avloppsreningsverk i Lettland Miljöminister Anna Lindh och den lettiske miljöministern Indulis Emsis invigde nyligen ett avloppsreningsverk i staden Liepaja i Lettland. Projektet ingår i ett världsbanksprojekt för att förbättra miljön kring Östersjön. Avloppsreningsverket har genomgått en omfattande renovering och modernisering. Avloppsreningsverket i Liepaja betjänar hela staden och har dimensionerats för ungefär 100 000 invånare. Nu när avloppsreningsverket är i drift kommer närsaltutsläppen i Östersjön att minska. Huvudleverantör för projektet är Purac i Lund och ABB Industrial Systems leverade all elektriks utrustning som ingick i ombyggnaden. I leveransen ingår tre styrsystem, Advant Controller 70 med mjukvaran AdvaSoft, flera drivsystem, ACS 600 samt mekaniskt och elektriskt platsmontage. ABB Industrial Systems har tidigare levererat utrustning till Baltikum och till Dagös avloppsreningsverk i Estland. Den här leveransen är den första till Lettland. För vidare information kontakta: Lars Bjurén, ABB Industrial Systems AB, avd ISY/YPM tel: 040-38 75 52, fax: 040-38 76 53, e-post: lars.bjuren@seisy.mail.abb.com För ytterligare information, kontakta: ABB Industrial Systems webbplats ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/06/08/19990309BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/06/08/19990309BIT00240/bit0002.pdf