Nya möjligheter när e-handel blir fysisk

Report this content

E-handeln fortsätter att öka, och samtidigt som många traditionella detaljhandelsföretag söker sig till e-handeln väljer e-handlare att ta steget offline - i synergi med onlinehandeln. De digitala gränserna är på väg att suddas ut, och det finns flera aspekter att ta hänsyn till för att möta kundens behov i framtiden.

Asendia, en sammanslagning av schweiziska Swiss Post International och franska La Poste, är ett av de ledande partnerföretagen för e-handel från Sverige. I samarbete med branschorganisationen Dagens Handel anordnade Asendia den 17 november 2014 seminariet E-handel 2.0 – De digitala gränserna. Ett seminarium där branschens ledande aktörer bland annat presenterade strategier för e-handelns utveckling i förhållande till övrig handel och de digitala trenderna.

Bland talarna syntes bland annat modeföretaget Bubbleroom, heminredningsföretaget RoyalDesign.se och Jonas Colliander, professor i sociala medier vid Handelshögskolan i Stockholm.

”Just nu sker ett intressant skifte i handeln, där fysiska butiker går online, medan e-handlare tar steget offline”, kommenterade Thomas Sjölin, VD på Asendia. ”Under dagen framkom ett antal tydliga framgångsfaktorer för e-handel, däribland större utbud än fysiska butiker, snabba leveranser och centrerad logistiklösning. Utmaningen är att upprätthålla dessa faktorer när e-handlare väljer att öppna fysisk butik”.

RoyalDesign.se är av e-handelsbutikerna som även har etablerat sig offline, och som dragit nytta av sitt starka e-handelskoncept:

”Med det utbud och den lagerhållning vi har idag är det precis som att vi ger butikerna 20 000 kvm försäljningsyta. Vi har ju butikerna som utlämningsställen också. Det ger synergi åt båda hållen, det är inte bara e-handeln som tjänar på detta”, sa Hans Bengtsson, VD och grundare för RoyalDesign.se.

Samtidigt väljer andra e-handlare strategin att stanna kvar på nätet. Apoteas VD, Pär Svärdson, föreläste också på seminariet och menar att en av de stora drivkrafterna att flytta från den traditionella handeln till e-handel är sortimentet. Enligt honom erbjuder Apotea, ett renodlat nätapotek, ett sortiment som inget fysiskt apotek är i närheten av att erbjuda idag.

Enligt Svante Tegnér, VD för Bubbleroom, är e-handlare bättre rustade för framtidens handel än traditionella butiker:

”Om vi pratar omnikanal som är så hett idag, så handlar det om att kunna leverera på vilken kanal det än är. Och för att kunna göra det så behöver man ett centrallager och att kunna prata digitalt. Vi e-handlare är uppbyggda helt på det här sättet“.

För ytterligare information kontakta:

Pia Elster
Asendia Nordic
pia.elster@asendia.com

Isak Hagen
Burson-Marsteller, Stockholm
isak.hagen@bm.com

Om Asendia Nordic

Asendia är ett av världens ledande företag inom distribution av internationell post till över 220 länder. Asendia erbjuder sina affärskunder högkvalitativa och hållbara B2C-lösningar för gränsöverskridande global post, kataloger, tidskrifter och mindre varor. Franska La Poste och Swiss Post gemensamma företag har över 1000 anställda världen över och finns för nuvarande representerat i Europa, Asien och USA genom 25 företag och ett nätverk av samarbetspartners.