• Ashoka/

Stockholmsskolor i globalt innovationsnätverk: Fryshuset och YBC Gymnasium två av världens mest innovativa skolor

Report this content

Ashoka, världens största organisation för socialt entreprenörskap och samhällsförändring, väljer in Fryshusets Grundskola och YBC Gymnasium (YBC) i Nacka som nya medlemmar i det globala Changemaker Schools-nätverket.

Efter en omfattande urvalsprocess har Fryshusets Grundskola och YBC Gymnasium i Nacka utsetts till Ashoka Changemaker Schools. Det betyder att skolorna numera ingår i ett globalt nätverk som stöttar innovativa skolor där eleverna utrustas med grundläggande färdigheter inom empati, kreativitet, ledarskap och lagarbete så att de lär sig att identifiera och lösa samhällsutmaningar.

– Vi vill att alla barn och ungdomar ska kunna identifiera och lösa sociala utmaningar i samhället. Genom att samarbeta och stötta innovativa skolor hoppas vi kunna ge ungdomar de verktyg som de behöver för kunna skapa varaktig förändring i samhället säger, Johanna Lenné, co-director Ashoka Skandinavien

Skolorna inom nätverket Changemaker Schools kommer att kopplas samman med varandra för att samarbeta och utbyta erfarenheter, få kontakt med Ashokas sociala entreprenörer inom utbildning och vara förebilder för den moderna skolan. Genom nätverket vill Ashoka lyfta upp dessa skolor och stötta dem till att sprida sina innovativa tillvägagångsätt till andra institutioner inom utbildning världen över.

– Som en Changemaker school får Fryshuset Grundskola en stark ryggrad som stärker vårt arbete och vår tro på ungas kapacitet att förändra världen. Vi ser fram emot att bli delaktiga i ett nätverk där vi gemensamt kommer att arbeta för en mänsklig och hållbar framtid, säger Madeleine Sahlin, Rektor Fryshusets Grundskola

– Det är glädjande att det finns organisationer som ser värdet i skolor som vågar utmana. Vi ser väldigt mycket fram emot att få ta del av ett nätverk av likasinnade. Sedan är det också otroligt viktigt att vi tar vidare arbetet och även bjuder in andra organisationer och företag utanför skolvärlden i dialogen, säger Oskar Sjögren, Rektor YBC.

Ashoka har under 30 års tid stöttat världens ledande sociala entreprenörer och utsett dem till Ashoka Fellows. Som Fellow får man stipendier, stöd från partners inom strategi, finans och kommunikation samt tillgång till ett globalt nätverk av likasinnade för att de ska kunna utveckla sina organisationer. Ashokas nya initiativ Changemaker Schools fungerar på samma sätt – fast istället består nätverket av innovativa skolor, ledare inom utbildningssektorn, lärare och Ashoka Fellows som arbetar med att utveckla skolan.

Hittills har över 150 skolor runtom i världen valts in i nätverket. I Sverige är det i dagsläget tre skolor som ingår: Röselidsskolan, YBC Gymnasium och Fryshusets Grundskola.

För mer information, kontakta gärna:

Ashoka:
Johanna Lenné
Co-Director Ashoka Scandinavia
Jlenne@ashoka.org

Fryshuset:
Madeleine Sahlin
Rektor Fryshuset Grundskola
+46(0)8-691 74 09 Mob: +46(0)739-50 24 09

YBC:
Oskar Sjögren
Rektor YBC (Young Business Creatives)
+46 70-431 60 27
Oskar.Sjogren@nacka.se

Presskontakt:
Ida Persson
Ashokas PR-byrå Geelmuyden Kiese
+46 (0)708 42 44 03
ida.persson@gknordic.com

Om Ashoka:
Ashoka är världens ledande organisation för socialt entreprenörskap och samhällsförändring. Under de senaste 30 åren har Ashoka valt över 3000 ledande sociala entreprenörer som Ashoka Fellows, gett dem stipendier, professionellt stöd och tillgång till ett globalt nätverk i 82 länder. Ashoka arbetar också med ungdomar, institutioner, företag och privatpersoner att multiplicera antalet samhällsförändrare i världen, för att alla ska ha friheten, självförtroendet och samhällets stöd för att identifiera och lösa samhällets svåraste utmaningar.

Läs mer om Changemaker Schools här: