Askalon AB fjärrövervakar turbiner åt Fortum, Värtaverket i Stockholm

Report this content

Askalon AB har fått förtroendet från Fortum Värme att fjärrövervaka turbiner för elproduktion på Värtaverket i Stockholm via Askalon Remote Diagnostic Center på Hammarö.

”Genom vår investering i AMS Machinery Health Manager CSI 6500, för skydd och diagnostik av de viktiga turbinerna, så kombinerar vi det lokala skyddssystemet med Askalons fjärrdiagnostik så att deras expertis i vibrationsanalys kan utnyttjas på distans.” säger Bjarne Dige Uh-Ingenjör på Fortum.

Kontinuerlig inspelning av vibrationssignaler

Turbinerna övervakas av både ett skyddssystem och ett diagnostiksystem för vibrationsanalys med fast monterade vibrationsgivare. En hårddisk på varje system spelar kontinuerligt in de senaste 100 timmarnas vibrationssignaler, så kallad transientövervakning. Eftersom turbinerna snurrar med  tusentals varv per minut så är transientövervakningen viktig för att kunna fånga upp och analysera plötsliga och snabba förlopp vid t.ex. en tripp eller stopp av annan snabb karaktär. Även längre förlopp som en uppstart kan spelas in i sin helhet.

Askalon Remote Diagnostic Center

Från Askalon Remote Diagnostic Center för fjärrövervakning så utförs diagnostik och analys på processindustrins viktigaste maskiner och ventiler via säker nätverksanslutning.

· Turbiner
· Kompressorer
· Pumpar
· Pappersmaskiner
· Ångventiler
· Matarvattenventiler
· Ångkonditionering
· Regleringsventiler

AMS Suite används för att utföra både vibrationsövervakning och vibrationsanalys på roterande maskiner samt ventildiagnostik och övervakning av ventiler. På så sätt kan hela applikationer övervakas där både roterande maskiner och ventiler samverkar för att reglera flöden, tryck och temperaturer.

Förbindelsen sker genom säker VPN-uppkoppling med kryptering genom brandväggar. Ofta används kundernas egna lösningar för fjärruppkoppling.

Fjärrövervakningen är ett bra hjälpmedel för industrin att bygga upp sina egna rutiner för tillståndsbaserat eller förebyggande underhåll där man samtidigt kan utnyttja Askalons diagnostikexperter på distans.

Taggar: