Askalon AB levererar till världens största solkraftanläggning.

Report this content

Askalon AB med säte på Hammarö utanför Karlstad levererar i dagarna som underleverantör till ångturbintillverkaren Siemens Industrial Turbomachines i Finspång en sk. spärrångmodul till vad som kommer att bli världens största solkraftsanläggning.

Slutdestination är USA och Mojaveöknen utanför Las Vegas där slutkunden Bright Source Energy sedan en månad tillbaks påbörjat bygget av en solkraftsanläggning som när den står klar sommaren 2013 kommer att producera 392MW. (Kärnkraftreaktor 1 i Oskarshamn producerar 490MW)

Solkraft är vid våra breddgrader fortfarande ganska okänd teknik men är på frammarsch i länder som Spanien, Kina och USA.

Elektriciteten från ett solkraftverk produceras på samma sätt som större delen av världens elektricitet produceras, det vill säga genom att skapa ånga som driver en ångturbin. Skillnaden med solkraftverk är att energin kommer från solen istället för att t ex bränna fossila bränslen. Enkelt beskrivet genom att med hjälp av speglar fokusera solens instrålningsenergi på en panna som placeras i ett torn där överhettad ånga skapas.

Mats Warnqvist, VD på Askalon: ”Vi har lång erfarenhet av leveranser mot ångturbin och Siemens Industrial Tubomachines i Finspång. Vi har på senare år levererat utrustning till flera solkraftverk, framförallt till Spanien, med kapaciteter upp mot 50MW.”

Gert Andreé, konstruktionschef på Askalon AB fortsätter: ”Vår leverans är del av den konventionella biten runt den här tekniken – ångturbinen. Vår utrustning ser i princip likadan ut vare sig ångturbinen drivs av solenergi eller fossila bränslen såsom kol. Att leverera till den här typen av anläggningar är så klart extra intressant.”

Askalons modul förser tubinens axeltätningar med spärrånga under uppstart och reglerar läckageflödet under drift. Processmodulen tillverkas och monteras i vår egen verkstad på Hammarö.

Politiskt uppmärksammat

Projektet som går under namnet Ivanpah efter platsen anläggningen är belägen på har uppmärksammats av såväl USA:s President Barack Obama som Kaliforniens Guvernör Arnold Schwartzenegger.

”Anläggningar som Ivanpah visar att vi kan både kan skydda vår miljö och skapa ekonomisk tillväxt” menar Schwartzenegger och konstaterar nöjt att anläggningen kommer att bli världens största i sitt slag.

Ekonomiskt tillväxt är förknippat god tillgång på olja och kol. Obama använder Ivanpah som ett exempel på nya teknologier som i framtiden kommer att krävas för att säkra fortsatt ekonomisk tillväxt utan att öka landets oljeberoende.

torsdag 16/12 kommer Askalons modul slutbesiktas med representanter från slutkunden för att i början av nästa vecka skeppas från ett vintrigt Hammarö till ett betydligt varmare och soligare Kalifornien.

Askalon AB hoppas därefter få förtroendet att under 2011 leverera ytterligare två moduler till Ivanpah anläggningens andra och tredje tubin.

Källor:

www.ivanpahsolar.com