– Premiärsuccé i Göteborg Världsnyhet: Z8 – BÅTNYHET MED BILDESIGN

Göteborg den 3/2 2006 – Premiärsuccé i Göteborg Världsnyhet: Z8 – BÅTNYHET MED BILDESIGN I dag blev Askeladden Z8 avtäckt på Båtmässan i Göteborg. Vi är stolta över att presentera en världsnyhet här i Göteborg säger Lars Erik Lövdén – landshövding i Hallands län. – Som Norges största båttillverkare satsar Askeladden hårt på design och nytänkande. Z8 är ett strålande bevis på detta. Extra roligt är det att presentera Z8 här i Göteborg eftersom Lerkils Båtvarv är den återförsäljare som säljer flest Askeladdenbåtar i hela Sverige. Vi gratulerar till den stora dagen säger landshövding Lars Erik Lövdén. Årets båt Askeladden Z8 är uppföljaren till succébåten Z7 som blev vald till årets båt i Norge i 2005. Designen är inspirerad av bilvärldens sportvagnar, den har revolutionerande lösningar och är Askeladdens största båt någonsin. – Vi sneglade på bilentusiasterna när vi gjorde Z8 och lät oss inspireras av bilbranschens piggaste och snyggaste modeller. Utöver den spännande designen är båten fullproppad med innovativa lösningar som multifunktions förarstol, cabrioletkapell och produkterna q-rope, q-table och q-bed berättar Georg Askvik, teknisk chef på Askeladden. Askeladden har tillverkat nästan 100 000 båtar för den internationella marknaden. Nu skall båten säljas i Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyskland, Danmark, Holland, Island, Grönland och Kina. Fullspäckad weekend Z8 är den andra båten i en ny generation av båtar från Askeladden med innovativ design och smarta lösningar. Båten kan bäst liknas med en sportbil. Det är en typisk weekendbåt med rymliga liggplatser för sex personer, toalett och dusch, goda förvaringsutrymmen för kläder och inte minst ett rymligt pentry. Båten väger ca. 3000 kg och är 8,35 meter lång. Den är utrustad med en CMD 320 hästars dieselmotor och har en toppfart på hela 38 knop. För ytterligare information kontakta: Teknisk chef Georg Askvik. Mobil: 0047 90 068 002 Marknadschef Leif Bergaas. Mobil: 0047 90 017 900 Verkställande direktör Henrik J. Askvik. Mobil: 0047 90 136 094 www.askeladden.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9557&lang=SV http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9558&lang=SV