Ett framgångsrikt första halvår för affärscentrumet 421 i Högsbo

Report this content

När affärscentrumet 421 i Högsbo invigdes för exakt sex månader sedan ringlade köerna långa och orsakade trafikkaos i stora delar av västra Göteborg. Idag är besökarantalet bättre anpassat till den lokala infrastrukturen i södra Högsbo, och väl i linje med de siffror som fastighetsägaren Aspelin-Ramm Fastigheter använt under projekteringsarbetet.

Lennart Karlsson, vd på Aspelin-Ramm Fastigheter AB, är nöjd med det första halvåret efter den välbesökta premiären.

– Jag är glad över att så många besökare och kunder redan hittat hit till 421. Vanligtvis brukar det ta lite längre tid att etablera en satsning av det här slaget. Det visar att södra Högsbo är en attraktiv handelsplats och att 421 tillgodoser de krav och önskemål som kunder har på ett volymhandelscentrum. Bilden av nöjda kunder bekräftas också av de enkätundersökningar som vi kontinuerligt har genomfört sedan öppningen.

En av hyresgästerna är Martin Jansson, butikschef på Intersport. Han är positiv över den oväntat stora kundtillströmningen.

– Den första tiden på 421 är helt klart över förväntan. Vår försäljning ligger 15 procent över budget och vi märker att vi redan börjar få en hel del stamkunder vilket känns roligt. Dessutom har vi under perioden registrerat 2 000 nya medlemmar till vår kundklubb.

Köpcentrumets läge och utformning är enligt Martin Jansson två viktiga orsaker till att kunder och besökare valt 421 för sina inköp.

– Det är lätt att ta sig hit med bil och det finns gott om parkeringsplatser i direkt anslutning till butikerna. Samtidigt är det ett öppet köpcentrum med en bra och inbjudande atmosfär. Däremot tycker jag att kollektivtrafiken kunde vara bättre än den är idag. Idag ser vi att hela området runt Högsbo och Sisjön växer. En fortsatt expansion förutsätter att det är enkelt att ta sig till och från området också för de kunder som inte har tillgång till bil, avslutar Martin Jansson.