Fastighetsförsäljning: Aspelin-Ramm Fastigheter AB säljer 421 i Högsbo till Eurocommercial Properties för 811 MSEK

Report this content

Fastighetsutvecklingsbolaget Aspelin-Ramm Fastigheter AB säljer affärscentrumet 421 i Högsbo i Göteborg till det holländska fastighetsbolaget Eurocommercial Properties (ECP) för 811 miljoner kronor.

Försäljningen av affärscentrumet 421, med fastighetsbeteckning Högsbo 23:4, möjliggör för Aspelin-Ramm Fastigheter att fortsätta utveckla och förädla fastigheter i västra Sverige.

– Vi vill fokusera vårt arbete på det vi är bra på, nämligen att utveckla fastigheter och anpassa dem för nya verksamheter. 421 är ett bra exempel på hur vi arbetar, där en nedlagd galonfabrik blir ett toppmodernt volymhandelscentrum, förklarar Lennart Karlsson, vd Aspelin-Ramm Fastigheter.

421 öppnade den 25 oktober 2006 och är idag ett etablerat affärscentrum med en stabil kundtillströmning och stigande försäljningssiffror för hyresgästerna i fastigheten.

– Vi lämnar ifrån oss en väl fungerande fastighet till en stabil och långsiktig köpare som är väl etablerad på den svenska marknaden. Samtidigt frigör vi kapital som vi kan använda för våra fortsatta investeringar i nya utvecklingsprojekt, säger Lennart Karlsson.

Peter Mills, Eurocommercial Properties (ECP) chef i Sverige, anser att förvärvet av 421 ytterligare stärker bolagets närvaro på den svenska marknaden där bolaget funnits sedan 2001.

– 421 är ett förstklassigt och modernt affärscentrum med ledande affärskedjor som hyresgäster. Förvärvet, som är det första i Göteborg, kompletterar vårt expanderande innehav av 10 affärscentrum på olika platser runt om i landet. Sverige är en viktig marknad för våra investeringar och den svenska andelen utgör idag 23 % av vårt totala fastighetsbestånd värderat till 2,1 miljarder euro.