Nytt fastighetsförvärv: Aspelin-Ramm Fastigheter AB förvärvar Smögens Havsbad av Sotenäsbostäder för 75 MSEK

Report this content

Fastighetsutvecklingsbolaget Aspelin-Ramm Fastigheter AB köper Smögens Havsbad för
75 miljoner kronor av det kommunala fastighetsbolaget Sotenäsbostäder. Aspelin-Ramm Fastigheter AB har tidigare bland annat utvecklat fastigheterna Hotell 11 i Göteborg och Clarion Hotell i Stockholm.

Lennart Karlsson är vd på Aspelin-Ramm Fastigheter AB som blir ny ägare till den klassiska hotellfastigheten som idag inrymmer 73 rum, 6 konferensrum, matsal och en spa-avdelning.

– Aspelin-Ramm Fastigheter AB har förvärvat en klassisk och välskött hotellfastighet med en bra och väl fungerande verksamhet som har potential att utvecklas ytterligare. Vi är en aktiv och framtidsinriktad fastighetsägare som ser fram emot att, i samråd med kommunen, skapa de allra bästa förutsättningarna för Smögens Havsbad att vara västkustens ledande spa- och hotellanläggning.

Aspelin-Ramm Fastigheter AB har lång erfarenhet av att utveckla och förvalta hotellfastigheter. Förutom Hotell 11 i Göteborg och Clarion Hotell Stockholm har Aspelin-Ramm även byggt och utvecklat en rad hotellfastigheter i norra delarna av Oslo.

– Smögens Havsbad är en mycket attraktiv anläggning som vi tror mycket på. Inriktningen av hotellverksamheten – mot hälsa och spa – i kombination med en storslagen västkustmiljö, är bra förutsättningar att utgå ifrån i den fortsatta utvecklingen av fastigheten.

Sotenäsbostäders vd Helene Stranne är nöjd med att Smögens Havsbad får en ny ägare med stor erfarenhet av att äga och förvalta hotellfastigheter.

– Vi tror på den nya ägarens vilja att utveckla hotellet. Sotenäsbostäders långsiktiga strategi är inte att äga kommersiella fastigheter av den här storleken. Genom dagens affär stärker vi vår soliditet samtidigt som vi minskar affärsrisken. Just nu är marknaden dessutom gynnsam för oss som säljare, säger Helene Stranne.

Sotenäs kommun som äger Sotenäsbostäder har ställt sig positiv till fastighetsaffären och godkände densamma vid gårdagens möte i kommunfullmäktige. Sotenäsbostäders rådgivare vid försäljningen har varit Catella Corporate Finance med kontor i Göteborg.