Analysguiden: Bra tillväxt och förvärv

I linje med våra förväntningar redovisade Aspire god organisk tillväxt och bra lönsamhet under kv2. Nya varumärken och marknader liksom förvärv bedöms kunna fortsätta driva tillväxt och addera värden. Efter ett nedställ ser vi bra uppsida i aktien.

iGaming-bolaget Aspire fortsätter att växa. Under kv2 landade intäkterna på 32,8 MEUR, i linje med vår prognos om 32,7 MEUR. Den organiska tillväxten om 32,1% leddes av B2B-verksamheten som vid utgången av kv2 hade 43 aktiva partners (med ett eller flera varumärken), relativt 41 stycken vid utgången av kv1. Vi tror att bl.a. lansering av nya varumärk­en kommer att fortsätta driva tillväxten för B2B-segment på kort sikt. Exempelvis har det spanska spelbolaget Codere gått live på plattformen strax efter utgången av det andra kvartalet. Codere är en stor operatör som erbjuder spel i tur och vadslagning på land och nu avser att expandera online-verksam­heten. Även Aspires B2C-verksam­heten växte på års­basis med 7%, vilket är bra givet att referenspunkten kv2 2018 var ett extremvärde med betydande delar av en storvinst som kom tillbaka till bolaget. På aggre­gerad nivå kom EBITDA-resultatet för kv2 in på cirka 6,1 MEUR vilket också låg linje med vår prognos om 6,3 MEUR.

Sammantaget är vår bedömning att rapporten var bra. Sekventiellt var tillväxt­en negativ under kv2 – i linje med vår prognos. Organiskt tror vi att den sekven­tiella tillväxten kommer att vara lägre framöver. Men på årsbasis tror vi att tillväxttakten kommer att fortsätta ligga på nivåer över mark­naden både organiskt och med förvärv. Det Gibraltar-baserade Pariplay har present­erats som det första förvärvet. Pariplay är en så kallad ”Game Aggregator” och en Spelutvecklare. Som Game Aggregator erbjuder Pariplay en lösning som snabbt möjliggör för operatörer att integrera en stor mängd spel till sina spelsajter. Pariplay stärker B2B-erbjudandet och öppnar även dörrar till nya marknader som USA. Bolaget avser kommunicera mer kring förväntningar om intäkts- och lönsamhetsbidrag efter att affären stä­ngts. För att inkludera Pariplay i våra modeller på ett trovärdigt sätt avvaktar vi till mer information finns tillgänglig.

Vi har heller inte gjort några större förändringar i våra prognoser efter kv2-rapporten. I bas­scenariot beräknas ett motiverat värde per aktie om 57,8 kronor (65,5). Ett nedställ i sektorn som helhet och ökad riskpremie i marknaden tar ner värderingen relativt senaste uppdateringen. Dock, när mer information om Pariplay blir tillgänglig skapas rimligtvis en uppsida till värderingen.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.