Analysguiden: Tillväxtresan fortsätter

B2B-verksamheten agerade drag­lok när Aspire Globals intäkter växte med 72% i årstakt. Antalet partners fortsätter att öka, och uppgår till 39 stycken med låg churn. Tillväxtresan är långt ifrån över, tvärtom ser förutsättningarna ännu bättre ut än tidigare.

Intäkterna för kv4 2018 landade på 32,9 MEUR, i linje med vår förväntan om 32,8 MEUR. Bolaget befinner sig fort­satt i en stark tillväxtfas, det påvisas av den sekven­tiella till­växten, allt­så relativt kv3 2018, som uppgick till imponerande 15%. Tillväxten är organ­isk men bolaget letar fortfarande efter sitt första större förvärv. EBITDA-resultatet kom in på 6,6 MEUR, vilket var över vår förväntan om 6,4 MEUR.

B2B-verksamheten växte sekventiellt med 26%, en ökning med tre procent­enheter från kv3 2018. Den starka tillväxten berodde bland annat på ökad aktivitet hos bolagets part­ners. Partnerbasen uppgår i dag till 39 stycken. Det innebär fyra nya partners netto sedan kv4-rapporten 2017. Churnen beräknas till cirka 11%, vilket är bra, relativt peers. Bolaget planerar att låta ytterligare fem varumärken gå live under första halvan av 2019 och vi ser ingen anledning för att tillväxttakten skulle avta avsevärt de närmaste kvartalen. B2B-erbjudandet har nu också stärkts med betting och bingo samtidigt som incitamentsprogrammen för att öka aktiviteten hos partner­varumärken förbättrats. B2B-erbjudandet har således aldrig varit starkare och bolaget har blivit selektivare vilka partners de vill jobba med vilket ökat kvalitén, tillväxt och resultat.

B2C-verksamheten växte med 2% sekventiellt och med 53% mot kv4 2017. Tillväxten inom segmentet drivs av betting-vertikalen som under kvartalet utgjorde mer än 15% av affärsområdets intäkter. Denna trend är stigande och vi tror att betting kommer fort­sätta att driva B2C-verksamhetens tillväxt de komman­de kvartalen. B2C-intäkter förväntas dock inte växa i samma takt som B2B.

Sammantaget tror vi att bolagets förutsättningar för ett lyckat 2019 är goda och bolaget höjde också sina långsiktiga finansiella mål kraftigt i december, nu med målet att nå 200 MEUR i intäkter och 32 MEUR i EBITDA år 2021 exkluderat större förvärv. Framtida satsningen mot spel­utvecklingen och framtida förvärv är triggers som inte är med i prognoserna som kan ge både högre intäkter och marginal om dessa realiseras. Vi beräknar ett motiverat pris per aktie om 65,3 (64,8) kronor i basscenariot för de kommande 6 - 12 månaderna.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.