Aspiro utökar mikrobetalningsavtal med FINN torget

Aspiro Mobile Solutions har utökat sitt avtal med FINN torget gällande mikrobetalningar. Aspiro hanterade sedan tidigare alla telefonbetalningar för annonser som läggs upp av FINN torgets kunder. Från och med idag hanterar Aspiro också mikrobetalningar via SMS.

Finn.no är Norges största köp- och säljmarknad på Internet. Tjänsten har över 4 miljoner användare per månad och i snitt finns cirka 300 000 annonser tillgängliga på sajten.

Aspiro hanterar sedan mitten av juli alla telefonnummer som FINN torgets kunder ringde in på för att betala för att sätta upp en annons. Från och med idag införs också möjligheten för SMS-betalning för annonsering via kortnumret 2490. Användarna kan sedan sälja ett produkt via FINN torget genom en mikrobetalning över telefonräkningen, antingen genom att ringa in eller skicka SMS.

"Mikrobetalningar via SMS är en effektiv och enkel betalningslösning som vi kommer att se ännu mer i framtiden. För konsumenterna är det mycket lättare att betala via SMS för småbelopp än att ange ett kreditkortsnummer och knappa in en kod från sin internetbank. För Aspiro handlar det om att leverera en produkt med stora volymer, vilket vi har mångårig erfarenhet av", säger Peter Tonstad, Chef för Aspiro Mobile Solutions.

Tjänsten till FINN torget är en av de största i Norge som körs på den nya CPA GAS (Content Provider Access – Goods And Services)- regimen, ett system som lanserades i januari i år. Systemet tillåter betalning för varor och tjänster via mobilräkningen.

För mer informasjon, vennligst kontakt:

Kristin Breivik Eldnes
IR- och informationschef
Tel: +47 908 07 389
e-post:
kristin.eldnes@aspiro.com

Peter Tonstad
Chef för Mobile Solutions
Tel: +47 481 76 102e-post:
peter.tonstad@aspiro.com

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för TV och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis T-Mobile, Telefonica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen uppgick 2009 till 441 MSEK och företaget har cirka 120 anställda.