Mobil marknadsföring växer - drivs av ökad mobilsurfning och nya annonskoncept

Aspiro Mobile Solutions har under sommaren sett en ökande mängd trafik i bolagets mobila annonsnätverk där annonsörer bland annat har kört kampanjer med så kallade mobila netboards, som har visat sig ge en mycket hög effekt. Nya annonslösningar kopplat till mobila kuponger och mobila betalningar förväntas göra mobilen till en ännu mer attraktiv reklamkanal.

Det nya formatet mobilt netboard är en annons som täcker nästan hela mobilskärmen och ger full uppmärksamhet från slutanvändaren. Detta leder både till större andel direktrespons och på grund av uppmärksamheten det ger, också till en betydande varumärkeseffekt. Netboards har ungefär 10 gånger högre klickrate än vanliga reklambanners på webben. Mobila kuponger och mobila betalningar möjliggör på ett unikt sätt omedelbar respons, genom att kunderna kan hämta kuponger direkt till mobilen och få rabatt genom butikernas streckkodläsare direkt från sin egen mobilskärm, eller genom betalning av varor och tjänster via mobiltelefonen. Tillsammans med reklam på mobila webbplatser kan annonsörer underlätta att kunderna kan köpa eller få en rabattkupong för produkten som marknadsförs. Med ett enda klick på annonsen kan kunden på så sätt köpa den biobiljett eller DVD-film som hon blev intresserad av, eller ladda hem en kupong för en ny parfym eller juice. Antalet mobilsurfare ökar, och i somras sattes nya rekord både i användning per vecka och per dag. Den typiska mobilsurfaren är under 40 år, har högre utbildning och god inkomst. Med Aspiros annonsnätverk, bestående av över 80 ledande mobilsidor, kan annonsörer på ett enkelt sätt nå ut till denna attraktiva målgrupp. –Vi tror att detta bara är början och förväntar oss att annonsörer om några år kommer att använda en betydande del av sin marknadsbudget till att kommunicera direkt med konsumenterna via mobiltelefonen, och på så sätt utnyttja möjligheten till omedelbar respons. Aspiro erbjuder både annonsnätverk och tekniska lösningar för mobila kuponger och mobil betalning och har en unik position i förhållande till denna växande marknad, säger Erling Paulsen, Aspiro Mobile Solutions.