Rubberduck anländer på Android–levererar mobil-TV tjänster till Google-telefoner

Rubberduck Media Lab, ett dotterbolag till börsnoterade Aspiro, bekräftade idag att deras streaming mobil-TV-applikation blir tillgänglig för nedladdning på Googles nya Nexus One telefon och andra Android telefoner.

Rubberduck tillhandahåller en hostad mobil-TV-plattform, som används av stora operatörer i Europa och globalt, och innehar digitala rättigheter för mobilt innehåll från en mängd stora programföretag som BBC, Disney Channel, CNN, CNBC och Turner. Den nya Android-applikationen ger kunder enkelt tillgång till operatörens mobil TV-tjänster genom att öppna applikationen och snabbt komma åt den webbaserade innehållsmenyn. Gunnar Sellæg, VD för Aspiro kommenterar utvecklingen: "Rubberduck visar vägen med mobil-TV-innehåll över flera olika plattformar och enheter. Vår nya Android-applikation bekräftar detta ledarskap och vi fortsätter erbjuda operatörer att nå ut med största möjliga räckvidd på marknaden för mobila TV-tjänster." Lanseringen av bolagets mobil TV-tjänst på Android-plattformen följer hack i häl på Aspiros lansering förra månaden av en musikstreamingtjänst för stationära och mobila musikspelare till ett brett spektrum av mobiltelefoner så även Android. Aspiro är det första företaget att erbjuda operatörerna en white label multiplattformstjänst som täckar både streamad musik och TV. "På Aspiro har vi den teknik och kunskap som krävs för att hjälpa operatörerna att införa streamingtjänster för musik- och TV med sitt eget varumärke. Vi tillhandahåller dessutom ett brett utbud av lokalt och globalt innehåll”, tillade Sellæg. Rubberducks nya Android app är kompatibel med version 1.6 och högre av Android operativsystemet. Den erbjuder en mycket användarvänlig bildupplevelse, jämförbar med andra plattformer som iPhone. Den stödjer också Rubberducks system för att enkelt och snabbt växla mellan TV-kanaler i realtid. Erling Paulsen, chef för Rubberduck, tillade: "Vår mobil-TV-applikation har varit en stor succé på iPhone och vi är säkra på att den kommer att bli populär på Google-baserade telefoner också. Genom Rubberducks tjänster kan användare av ett brett utbud av mobiltelefoner och modeller från alla ledande telefontillverkare titta på TV i realtid." Aspiro demonstrerar sina streamingtjänster för musik och TV på Android och andra plattformar på Mobile World Congress i Barcelona, stand 2A67 i Hall 2, 15-17 februari.