• Aspiro TV/

Rubberduck avslöjar mobil-TV tillväxt - Live TV-innehåll och iPhone applikation genererar våg av tittare

Rubberduck Media Lab, ett helägt dotterbolag till Aspiro och Europas ledande leverantör av streaming mobil-TV tjänster, avslöjade i dag en massiv ökning av tittare genom sin plattform, utlöst av populärt direktsänt innehåll.

Bolagets tittarsiffror för mobila TV-tjänster ökade med 75 procent under 2009. En stor del av tillväxten kan hänföras till lanseringen av en ny iPhone 3G applikation, som i slutet av sommaren toppade iTunes App Store nedladdningslista på utvalda marknader. Rubberducks kunder inkluderar exempelvis T-Mobile, Telefonica, Telenor, 3 och Entel. Rubberduck säger att stora idrottsevenemang kan dra runt 30-50,000 unika tittare som två till tre gånger går in och tittar mellan 20-25 minuter per evenemang. På det mesta hanterar och växlar plattformen mer än 10.000 samtidiga direktvisningar per sekund. Gunnar Sellæg, VD för Aspiro kommenterade: "Detta är enastående siffror som visar att intresset för direktsänt mobil-TV-innehåll är starkt." Sellæg bekreftar att bolaget nu hanterar cirka 10 miljoner mobil-TV-streams, dvs tittare, per kvartal och att idrott nu står för cirka 27 procent av innehållet. Fotboll är den överlägset mest populära sporten och utgör cirka 90 procent av sportsinnehållet. ”Med kommande vinter-OS och fotbolls-VM i sommar förväntar vi oss att efterfrågan på mobil-TV kommer att fortsätta växa”, säger han. Rubberduck levererar en hosting-baserad streamingtjänst för mobil-TV till aktörer på marknader över hela världen, inklusive Tyskland, Österrike, Norge, Danmark, Sverige, Irland och Chile. Företaget har även digitala rättighetsavtal med ett antal stora programföretag som BBC, Disney Channel, CNN, CNBC och Turner. Bolaget säger att tillväxten kan hänföras till tre viktiga faktorer som är nu på plats: bättre telefoner, användarvänliga applikationer och populärt innehåll. "Mobil-TV är framgångsrikt när dessa tre viktiga delar faller på plats", säger Rubberducks ledare Erling Paulsen, "och vi har marknadskunskapen och tekniken för att leverera detta framgångsrikt." Rubberducks mobil-TV applikation låter användare av en mängd telefoner - inklusive iPhone, Googles Nexus One och modeller från alla stora telefontillverkare titta på TV-sändningar i realtid via en streaming-anslutning. Denna lösning är idealisk för operatörer och programföretag som vill distribuera TV ”on the go”.