Rubberduck Media Lab lanserar mobil-TV tjänst för operatören O2

Rubberduck Media Lab AS, en ledande leverantör av mobil-TV och videotjänster för mobiloperatörer och TV- och mediebolag runt om i världen, har nu lanserat en mobil-TV och videotjänst för Telefonica O2 Irland.

Enligt den överenskommelse som ingicks mellan parterna i juni kommer Rubberduck Media Lab att leverera en komplett outsourcad mobil-TV-tjänst till Telefonica O2 Irland som även omfattar licensiering av innehåll, design, tekniskt stöd och drift. Tjänsten, som kallas O2 TV, har nu lanserats i Irland och är tillgänglig för alla O2:s kunder som använder en videoaktiverad mobiltelefon, vilket gäller de flesta telefoner från Sony Ericsson, Samsung och Nokia. O2 TV är tillgängligt via mobilnätet (EDGE, 3G och HSDPA). Användarna kan prenumerera på två paket; ett med Sky-kanaler (sport och nyheter) och ett O2 Lifestyle-paket med välkända kanaler som RTE, BBC, CNN, Cartoon Network och Travel Channel. "Rubber Ducks mobil-TV-tjänster går via operatörens befintliga nät. Den är därför tillgänglig för alla O2 abonnenter med en vanlig mobiltelefon redan från start. Tjänsten kräver ingen speciell telefon som för mobil-TV som sänds med broadcast-teknik”, säger Ola Svartberg, VD för Rubberduck Media Lab. Både abonnemangs- och kontantkortskunder kan få tillgång till tjänsten. Användaren kommer att debiteras € 1 för ett 24-timmars abonnemang och för ett 30-dagars abonnemang med O2 Lifestyle-paketet €5 respektive € 6 för Sky-paketet.