Ändringar i Aspiros ledning

Aspiros nyvalda styrelse har beslutat att utöka fokus på bolagets affärsområde för musik genom varumärket WiMP och vill därför operationellt separera områdena för tv och musik från varandra. Denna omstrukturering kommer att innebära att ansvarsområdena för koncernens VD och CFO minskar och styrelsen har därför kommit överens med Aspiros VD Gunnar Sellæg och CFO Peter Tonstad om att dessas anställningsavtal avslutas vid utgången av året.

Styrelsen utvärderar olika alternativ för en framtida ledningsstruktur inom Aspiro med renodlade tv- och musikenheter.

”Jag vill tacka Gunnar Sellæg för hans värdefulla insats under en period som präglats av omfattande ändringar för Aspiro. Genom hans ledning har bolaget utvecklats och har idag spännande positioner och unika möjligheter inför framtiden,” säger styrelseordförande Trond Berger.

”Jag vill också tacka Peter Tonstad som bidragit positivt i flera ledningspositioner inom Aspiro under de senare åren och nu senast som CFO.”

Gunnar Sellæg har varit VD i Aspiro sedan mars 2007.

”Då jag anställdes i Aspiro var jobbet att fullständigt omstrukturera bolaget från ett ringsignalsbolag till ett bolag med nya attraktiva produkter. Aspiro är nu ett ledande streamingbolag med två tydliga affärsområden. Nu när denna stora ändring är genomförd anser jag att mitt jobb färdigställts och det känns naturligt att lämna stafettpinnen vidare vid utgången av året”, säger Gunnar Sellæg.

”Det är positivt för bolaget att det har kommit in nya ägare som förväntas tillföra kapital, vilket framför allt behövs för att växa snabbare inom musikområdet och att organisationen anpassas utifrån en målsättning om att renodla musik respektive tv”, kommenterar Peter Tonstad.

Fram tills utgången av året består Aspiros ledningsgrupp av Gunnar Sellæg, Peter Tonstad och Espen Lauritzen (som idag leder musikområdet).

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 8 juni 2012 klockan 14.15.

För frågor, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef i Aspiro, +47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com, Gunnar Sellæg, VD, +47 901 81 528, gunnar.selleg@aspiro.com , eller Trond Berger, styrelseordförande, +47 23 10 66 95, trond.berger@schibsted.no.

Aspiro är ett ledande streamingbolag med huvudfokus på musiktjänsten WiMP och videotjänster som levereras till partners. WiMP levereras direkt till konsument samt genom partners som operatörer och tv-distributörer. Med WiMP tänker Aspiro globalt, men jobbar lokalt, med en redaktion och egna team som anpassar tjänsten till varje land. Aspiro har fjorton års erfarenhet inom digitala tjänster och är ett tillväxtbolag med höga ambitioner. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Läs mer på www.aspiro.com