Årsstämma i Aspiro AB (publ)

Report this content

På Aspiros årsstämma, som ägde rum torsdagen den 20 maj 2010, fattades följande beslut i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag.

Dispositioner Stämman beslutade att årets resultat om –20 261 519,49 kronor balanseras mot fria fonder och att medel till förfogande om 14 996 790,05 kronor överförs i ny räkning. Val av styrelseledamöter och arvode I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Mats Alders (ordförande), Lars Boilesen, Peter Pay och Nils Petter Tetlie till styrelseledamöter och Gisle Glück Evensen samt Åsa Sundberg valdes till nya styrelseledamöter. Arvode till styrelsen skall utgå med ett sammanlagt belopp om 875 000 kr, varav 250 000 kr till styrelseordföranden och 125 000 kr till envar av övriga styrelseledamöter. Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare Stämman beslutade enligt styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare vilka är huvudsakligen i överensstämmelse med de riktlinjer som beslutades av årsstämman 2009. Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier, utan företräde för tidigare aktieägare, mot kontant betalning, genom kvittning eller apport. Bemyndigandet skall omfatta 19 miljoner aktier, motsvarande ca 10 % av aktiekapitalet efter fullt utnyttjande. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget genom nyemission av aktier skall kunna möjliggöra företagsförvärv genom betalning i aktier men även kapitaltillskott, huvudsakligen i samband med företagsförvärv men även för andra syften. Emission får endast ske till marknadsmässigt pris. Övriga villkor beslutas av styrelsen, vilka dock skall vara marknadsmässiga. Personaloptionsprogram I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om det tredje och sista ledet i pågående personaloptionsprogram, innefattande beslut om emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner och/eller aktier till anställda. Personaloptionsprogrammet skall omfatta högst 5 miljoner optioner, varvid verkställande direktören skall erhålla 30 % av optionerna och övriga medlemmar i ledningsgruppen vardera upp till 17,5 % av optionerna. Optionerna ges ut vederlagsfritt och skall ge innehavarna rätt att förvärva motsvarande antal aktier i Aspiro till ett pris motsvarande 115 % av bolagets aktiekurs, som bestäms som det volymviktade genomsnittsvärdet tio börsdagar efter årsstämman, dock lägst till aktiens kvotvärde om f n 1,00 krona. Lösen kan ske med 50 % fr o m årsdagen för tilldelning och med resterande 50 % fr o m tvåårsdagen från tilldelning, förutsatt att innehavaren alltjämt är anställd i koncernen och att koncernens nettoomsättning (med justering för extraordinära poster) för räkenskapsåret 2010 respektive 2011, jämfört med respektive föregående räkenskapsår, ökar med i genomsnitt 5 % per år. För det rätta fullgörandet av bolagets åtaganden enligt personaloptionsprogrammet beslutade stämman att emittera högst 5 miljoner teckningsoptioner till det helägda dotterbolaget Aspiro Innovation AB på huvudsakligen motsvarande villkor som personaloptionerna. Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 20 maj 2010 klockan 15.00.

Taggar: