Aspiro AB (publ): Bokslutskommuniké 2007

Omsättningsökning under Q4, framtidssatsningar påverkade lönsamheten. Tillväxt fortsatt prioriterad framöver.

- EBITDA för helåret 2007 uppgick till 29,1 MSEK (63,5 MSEK). Under fjärde kvartalet uppgick EBITDA till 3,8 MSEK (15,3 MSEK). Utfallet är som förväntat då Aspiro under året har gjort en medveten satsning på nya tillväxtområden samt att konkurrenssituationen på den finska marknaden har medfört en lönsamhetsförsämring.

- Resultatet efter skatt uppgick till 7,7 MSEK (49,5 MSEK) för helåret 2007 och -3,9 MSEK (12,6 MSEK) för fjärde kvartalet.

- Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,05 SEK (0,26 SEK) för 2007 och -0,02 (0,07) SEK för fjärde kvartalet.

- Nettoomsättningen under helåret uppgick till 404,9 MSEK (447,8 MSEK). I Baltikum ökade omsättningen med cirka 20 MSEK jämfört med 2006. De avvecklade verksamheterna i Storbritannien och Spanien reducerade omsättningen med 11 MSEK och de försämrade marknadsförutsättningarna i Finland och Danmark bidrog till att omsättningen reducerades med cirka 49 MSEK jämfört med 2006. Nettoomsättningen under fjärde kvartalet uppgick till 107,8 MSEK (106,5 MSEK). Jämfört med tredje kvartalet ökade omsättningen med 6,3 MSEK.

- Under fjärde kvartalet kompletterade Aspiro sin musiklösning med en komplett webbutik. Lösningar levererades bland annat till Telenor och Djuice. Under 2007 laddades totalt över 1 miljon låtar ner genom Aspiros musikbutiker.

- Aspiros strategi inom befintlig verksamhet är fokus på omsättningstillväxt med bibehållen lönsamhet. Styrelsen bedömer att bolaget kommer att upprätthålla sin starka marknadsposition inom befintliga verksamhetsområden. Samtidigt görs bedömningen att framför allt mobil-TV, musik, mobilspel, mobil marknadsföring och företagslösningar är områden som kommer att visa tillväxt under 2008. Utöver detta satsar Aspiro på att expandera internationellt, framför allt genom partnerskap med de stora operatörerna och inom mobil-TV.

Nyckeltal Okt-Dec 2007
Nettoomsättning, MSEK 107,8 (106,5)
EBITDA, MSEK 3,8 (15,3)
Resultat efter skatt, MSEK -3,9 (12,6)
Resultat per aktie, SEK -0,02 (0,07)
Likvida medel, MSEK 73,6 (79,4)
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapitalet, MSEK 4,1 (17,3)

Nyckeltal Jan-Dec 2007
Nettoomsättning, MSEK 404,9 (447,8)
EBITDA, MSEK 29,1 (63,5)
Resultat efter skatt, MSEK 7,7 (49,5)
Resultat per aktie, SEK 0,05 (0,26)
Likvida medel, MSEK 73,6 (79,4)
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapitalet, MSEK 26,3 (58,3)

Siffrorna inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 15 februari 2008 klockan 8.30.