Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari - juni 2010

​Aspiro blir renodlat tillväxtbolag

Kvartalet i korthet
- Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 114,5 MSEK (114,2 MSEK). Omsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick till 84,0 MSEK (72,0 MSEK).
- EBITDA för andra kvartalet uppgick till 4,1 MSEK (5,2 MSEK). EBITDA för kvarvarande verksamhet uppgick till -10,5 MSEK (-5,3 MSEK).
- Resultatet efter skatt för andra kvartalet uppgick till -1,3 MSEK (4,9 MSEK). Resultat efter skatt för kvarvarande verksamhet uppgick till -11,0 MSEK (-1,4 MSEK).
- Aspiro sålde affärsområdet Mobile Entertainment till Lobus Mobil Holding AB. Köpeskillingen uppgår till 42 MSEK, samt en eventuell tilläggsköpeskilling enligt en earn-out-modell. All verksamhet inom Mobile Entertainment i Norge, Danmark och Sverige drivs från 1 juli av Lobus Mobil Holding AB.
- Aspiro lanserade musikstreamingtjänsten WiMP för Telenor i Danmark. WiMP nominerades till internationella Meffy Awards i London.
- Aspiro tecknade avtal med förlaget Cappelen Damm om utveckling av en ny streamingtjänst för ljudböcker. Aspiro beräknar att tjänsten kommer att lanseras i Norge under hösten.
- Kraftig tillväxt inom affärsområdet Mobile TV. Aspiros tjänster för T-Mobile nominerades till Meffy Awards.
- Kraftig tillväxt inom Mobile Solutions. Aspiro tecknade avtal för mikrobetalningar med norska marknadsplatsen Finn.no, med leveransstart under tredje kvartalet.

Framtidsutsikter
- Aspiro ökar satsningen inom affärsområdena Music och Mobile TV.
- Inom affärsområdet Mobile Solutions ligger fokus framöver på att öka lönsamheten. Aspiro fokuserar på lösningar som ger skalfördelar och ser samtidigt över möjliga kostnadsbesparande åtgärder.

VD-kommentar
”I och med försäljningen av Mobile Entertainment har vi tagit ett stort steg i vår ompositionering. Avyttringen tydliggör också potentialen i våra tjänster för musik och TV samt för våra företagslösningar. Vi förväntar oss att kunna fortsätta visa en stark tillväxt framför allt inom våra affärsområden Music och Mobile TV, där vi ser en hög efterfrågan på våra tjänster”, säger Gunnar Sellæg, VD för Aspiro.

Nyckeltal
APR-JUN 2010 (2009) JAN-JUN 2010 (2009)
Nettoomsättning, MSEK 114,5 (114,2) 219,6 (226,7)
EBITDA, MSEK 4,1 (5,2) 5,2 (1,5)
Resultat efter skatt, MSEK –1,3 (4,9) –5,5 (–2,4)
Resultat per aktie före utspädning, SEK –0,01 (0,03) –0,02 (–0,01)
Resultat per aktie efter utspädning, SEK –0,01 (0,03) –0,02 (–0,01)
Avkastning på eget kapital, % –0,40 (1,68) –1,61 (–0,81)
Avkastning på sysselsatt kapital, % –0,73 (0,40) –2,30 (–2,02)
Rörelsemarginal, % –2,0 (0,7) –3,2 (–3,5)
Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie, SEK –0,01 (–0,05) 0,03 (–0,07)

Nyckeltal kvarvarande verksamhet
APR-JUN 2010 (2009) JAN-JUN 2010 (2009)
Nettoomsättning, MSEK 84,0 (72,0) 156,0 (141,7)
EBITDA, MSEK –10,5 (–5,3) –24,7 (–15,3)
Resultat efter skatt, MSEK –11,0 (–1,4) –25,1 (–12,0)
Resultat per aktie före utspädning, SEK –0,06 (–0,01) –0,13 (–0,06)
Resultat per aktie efter utspädning, SEK –0,06 (–0,01) –0,13 (–0,06)
Rörelsemarginal, % –18,1 (–11,3) –21,4 (–15,1)

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 12 augusti 2010 klockan 8.30.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristin Breivik Eldnes
IR- och informationschef
e-post: kristin.eldnes@aspiro.com

Gunnar Sellæg
e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för TV och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro har med än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis T-Mobile, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, Tele2, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm och har lokal närvaro i samtliga nordiska och baltiska länder. Omsättningen uppgick 2009 till 441 MSEK och företaget har cirka 140 anställda.

Taggar: