Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari - mars 2009

Stark tillväxt inom nya prioriterade områden

- Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 112,5 MSEK (99,0 MSEK). Omsättningen ökade främst inom områdena Music, Mobile TV och Mobile Solutions.
- EBITDA för första kvartalet uppgick till -3,7 MSEK (4,3 MSEK). Resultatförsämringen beror huvudsakligen på: omstruktureringskostnader i samband med sammanslagning av Mobile Solutions och Mobile Marketing, fokusering inom Music inför kommande nylanseringar och kostnader i samband med Rubberducks lansering av mobil-TV tjänster för T-Mobile.
- Resultatet efter skatt för första kvartalet uppgick till -7,3 MSEK (-2,1 MSEK).
- Aspiros dotterbolag Rubberduck tecknade ramavtal med och lanserade mobil-TV tjänster för T-Mobile. Ramavtalet beräknas tillföra en omsättning på 25-30 MSEK under en treårsperiod, motsvarande en omsättningstillväxt på cirka 40 procent för Rubberduck jämfört med 2008.
- Sammanslagning av affärsområdena Mobile Solutions och Mobile Marketing för att förbättra erbjudandet mot marknaden.

Efter periodens utgång
- Norska Fornyings- och administrationsdepartementet vidhöll konkurrensmyndighetens beslut att inte godkänna Opplysningen förvärv av Aspiros sökverksamhet.

Framtidsutsikter
- Omsättningstillväxt fortsätter att vara prioriterat under 2009.
- Eftersom sökverksamheten kvarstår i bolaget har Aspiro som mål att under andra kvartalet generera ett totalt EBITDA på 5-10 MSEK. Det tidigare kommunicerade målet var att generera ett positivt EBITDA exklusive sökverksamheten.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 14 maj 2009 klockan 8.30.