Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari - mars 2010

Strategiskt viktigt genombrott inom affärsområdet Music

Kvartalet i korthet - Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 105,0 MSEK (112,5 MSEK). Omsättningen ökade inom affärsområdena Music, Mobile TV och Mobile Solutions och minskade inom Mobile Entertainment och Mobile Search. - EBITDA för första kvartalet uppgick till 1,1 MSEK (-3,7 MSEK). - Resultatet efter skatt för första kvartalet uppgick till -4,2 MSEK (-7,3 MSEK). - Strategiskt viktigt genombrott inom affärsområdet Music. Aspiro och Platekompaniet lanserade WiMP i Norge och Aspiro tecknade avtal för leverans av en white label-tjänst för Universal AB i Sverige. Mobila innehållsleverantören Thumbplay lanserade också en tjänst i USA baserad på Aspiros teknologi. - Kraftig tillväxt inom affärsområdet Mobile TV. Ett slutgiltigt avtal tecknades med en europeisk operatör med ett beräknat värde på över 50 MSEK över 2 ½ år. - Tillväxt inom Mobile Solutions. Aspiro levererade omröstning för Eurovision Song Contest i Norge och Litauen. - Väsentligt förbättrad lönsamhet inom Mobile Entertainment på grund av minskad marknadsföring och bemanning. Händelser efter periodens utgång - Aspiro lanserade sin musikstreamingtjänst i Danmark tillsammans med Telenor. - Aspiro tecknade avtal för mikrobetalningar med norska marknadsplatsen Finn.no. Framtidsutsikter - Aspiro fortsätter fokusera på tillväxt inom Mobile-TV, Music och Mobile Solutions. - Inom Mobile Entertainment och Mobile Search är marknadsutvecklingen negativ, vilket förväntas påverka den totala tillväxten och resultatutvecklingen. Aspiro fokuserar på maximerad lönsamhet inom dessa områden och utvärderar strukturförändringar. VD-kommentar ”Aspiros ompositionering fortsätter och under första kvartalet såg vi ett genombrott inom affärsområdet Music med lanseringen av WiMP i Norge. Samtidigt växer Mobile TV och Mobile Solutions och dessa tre områden utgör nu huvuddelen av vår omsättning”, säger Gunnar Sellæg, VD. NYCKELTAL JAN-MAR 2010 (2009) Nettoomsättning, MSEK 105,0 (112,5) EBITDA, MSEK 1,1 (-3,7) Resultat efter skatt, MSEK -4,2 (-7,3) Resultat per aktie före utspädning, SEK -0,02 (-0,04) Resultat per aktie efter utspädning,SEK -0,02 (-0,04) Likvida medel vid periodens slut, MSEK 63,1 (86,0) Soliditet, % 73 (71) Avkastning på eget kapital, % -1,47 (-2,50) Avkastning på sysselsatt kapital, % -1,57 (-2,44) Rörelsemarginal, % -4,5 (-7,7) Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie, SEK 0,04 (-0,02) Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 12 maj 2010 klockan 8.30.

Taggar: