Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari - mars 2011

Stark tillväxt inom Music – förbättrad lönsamhet inom TV och Solutions

Första kvartalet 2011

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet för första kvartalet uppgick till 64,5 MSEK (51,0 MSEK), vilket motsvarar en tillväxt på cirka 26 procent.
  • EBITDA för kvarvarande verksamhet för första kvartalet uppgick till -10,1 MSEK (-11,5 MSEK).
  • Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet för första kvartalet uppgick till -13,5 MSEK (-11,4 MSEK).
  • Affärsområdet Music ökade sin omsättning med över 150 procent, i linje med bolagets målsättning och antalet betalande användare passerade 150 000. Avtal tecknades med Canal Digital, vilket innebär att 700 000 norska hushåll erbjuds Aspiros musiktjänst WiMP inkluderat i sitt tv-abonnemang. För Aspiro motsvarar avtalet ett värde på cirka 50 MSEK över 18 månader. Avtalet börjar få effekt under andra kvartalet. Aspiro lanserade WiMP i Sverige och tecknade samarbetsavtal med svenska Telenor.
  • Affärsområdet TV ökade sin omsättning och EBITDA förbättrades jämfört med motsvarande kvartal 2010.
  • Affärsområdet Mobile Solutions förbättrade sitt resultat efter direkta kostnader och levererade ett positivt EBITDA under kvartalet.
  • Aspiro tecknade avtal med EveryMatrix Ltd om att överföra dotterbolaget Miles Ahead från den 1 april 2011. Nettoomsättningen inom Miles Ahead uppgick 2010 till 2,5 MSEK och EBITDA uppgick till –9,1 MSEK, vilket innebär att överlåtelsen får en positiv effekt på Aspiros lönsamhet framöver.

Framtidsutsikter

• Aspiro fortsätter att fokusera på tillväxt, framför allt inom affärsområdena Music och TV. Aspiro ska uppnå förbättrad lönsamhet genom tillväxt.
  • Aspiro har som mål att uppnå minst 150 procent tillväxt inom affärsområdet Music under 2011 jämfört med 2010.
  • Aspiro har som mål att uppnå minst 25 procents tillväxt inom affärsområdet TV under 2011 jämfört med 2010.
  • Aspiro har som mål att affärsområdet Mobile Solutions ska förbättra sitt resultat efter direkta kostnader med minst 15 procent under 2011 jämfört med 2010.

Händelser efter periodens utgång

• Tillväxten i antalet betalande användare inom Music ökade ytterligare och antalet har nu passerat 200 000.
  • Aspiro TV utökar leveranserna till Telenor i samband med deras utökade satsning på tv- och videotjänster i Norden.

”Aspiro är ett mycket starkt tillväxtbolag. Affärsområdet Music har största tillväxten och vi har nu över 200 000 betalande användare på fyra marknader. TV-området förbättrar sitt resultat, medan Mobile Solutions är lönsamt för första gången på länge,” säger Gunnar Sellæg, VD för Aspiro.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 12 maj 2011 klockan 8.30.

För frågor, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef i Aspiro, + 47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com eller Gunnar Sellæg, VD, Tel: +47 901 81 528, e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro levererar också musiktjänst WiMP direkt till konsumenter på utvalda marknader. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen uppgick 2010 för kvarvarande verksamhet till 262 MSEK och företaget har cirka 114 anställda.