Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari – september 2008

Tillväxt inom alla nya affärsområden och många nya viktiga samarbetsavtal

Rapportperiod juli – september 2008

• Nettoomsättningen uppgick till 106,9 MSEK (101,5 MSEK). Tillväxt på 14 procent inom nya affärsområden.
• EBITDA uppgick till 9,0 MSEK (10,4 MSEK). Resultatet belastades med engångskostnader om cirka 7 MSEK, där cirka 5,6 MSEK avser besparingsprogram som ska reducera kostnaderna med 20-25 MSEK per år. Resultatet efter skatt uppgick till 6,4 MSEK (3,9 MSEK).
• Avtal med Opplysningen Mobil AS avseende försäljning av Aspiros sökverksamhet för 145 MNOK.
• Exklusive sökverksamheten uppgick nettoomsättningen till 90,7 MSEK (86,0 MSEK) och EBITDA uppgick till -4,2 MSEK (-1,0 MSEK). Resultatet belastades med engångskostnader om cirka 7 MSEK.
• Resterande aktier i Mobile Entry förvärvades för 4,25 MNOK. Förvärvet tillför en teknisk plattform och förstärker kundbasen inom affärsområdet Mobile Solutions.
• Mobile Solutions avtalade om leverans av teknisk lösning och interaktiva tjänster till SBS Radio AB och TV3 Lettland. Aspiros musiklösning valdes till Platekompaniet och operatören djuice norska digitala musiksatsning.
• Rubberducks mobil-TV lösning valdes av Sonofon i Danmark och Tele2 i Estland.

Efter periodens utgång

• Telenor Sverige valde Aspiro som huvudleverantör av ringsignaler, spel, bilder, animationer och videos.
• Norska konkurrensmyndigheten överväger att inte godkänna sammanslagningen mellan Aspiros och Opplysningens sökverksamheter. Då försäljningen kommer att ske senare än den 1 november som planerat, inlöstes valutasäkringstermin med förfallodatum den 5 november. Detta genererar en valutavinst under fjärde kvartalet på cirka 4,5 MSEK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ann Charlotte Svensson
IR- och informationschef
e-post: anncharlotte.svensson@aspiro.com

Gunnar Sellæg
e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Informationen är sådan som Aspiro ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 november kl.8.30.