Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari - september 2010

Mycket stark tillväxt inom musikstreaming

Kvartalet i korthet

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet (efter försäljningen av Mobile Entertainment) för tredje kvartalet uppgick till 77,4 MSEK (61,4 MSEK), vilket motsvarar en tillväxt på 26 procent.
  • EBITDA för kvarvarande verksamhet för tredje kvartalet uppgick till -9,9 MSEK (-3,9 MSEK).
  • Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet för tredje kvartalet uppgick till -14,4 MSEK (-4,7 MSEK).
  • Omsättningstillväxt på över 100 procent inom affärsområdet Music jämfört med föregående år och över 65 procent jämfört med föregående kvartal. Mycket goda framtidsutsikter. Förhandlingar med nya potentiella partners pågår.
  • Stabil omsättningsutveckling inom Mobile TV. Bolaget genomför förändringar inom försäljningsorganisationen för att uppnå en högre tillväxt gentemot europeiska operatörer.
  • Ett effektiviseringsprogram för att uppnå lönsamhet inom Mobile Solutions ledde till engångskostnader motsvarande cirka 3,5 MSEK. Försäljningsorganisationen omorganiserades och satsar framöver på kärnprodukterna gateway och medieplattformen Merlin.
  • Under tredje kvartalet införde Aspiro nya redovisningsprinciper i förhållande till operatörer och partners inom Mobile Solutions och Mobile Search. Förändringen påverkar inte resultatet, men minskade nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet med cirka 10 MSEK.

Framtidsutsikter

• Aspiro fortsätter att fokusera på lönsam tillväxt inom kärnområdena Music och Mobile TV.

VD-kommentar

”Nu när det tidigare affärsområdet Mobile Entertainment har sålts blir det tydligt att Aspiro är ett tillväxtbolag. Musikomsättningen fördubblades och vi ser en fortsatt mycket stark utveckling, framför allt inom streamingtjänster”, säger Gunnar Sellæg, VD för Aspiro.

Nyckeltal

JUL-SEP 2010 (2009) JAN-SEP 2010 (2009)
Nettoomsättning, MSEK 77,4 (117,7) 283,1 (362,0)
EBITDA, MSEK –9,9 (7,0) –4,7 (8,5)
Resultat efter skatt, MSEK –16,0 (2,2) –21,5 (–0,2)
Resultat per aktie före utspädning, SEK –0,08 (0,01) –0,10 (0,00)
Resultat per aktie efter utspädning, SEK –0,08 (0,01) –0,10 (0,00)
Soliditet 67 (77) 67 (77)
Avkastning på eget kapital, % –5,48 (0,89) –7,04 (0,22)
Avkastning på sysselsatt kapital, % –5,03 (0,66) –7,31 (–1,35)
Rörelsemarginal, % –18,3 (1,7) –7,5 (–1,7)
Kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie, SEK 0,03 (–0,01) 0,06 (–0,06)

Kvarvarande verksamhet
JUL-SEP 2010 (2009) JAN-SEP 2010 (2009)
Nettoomsättning, MSEK 77,4 (61,4) 197,1 (190,4)
EBITDA, MSEK –9,9 (–3,9) –34,5 (–19,2)
Resultat efter skatt, MSEK –14,4 (–4,7) –39,5 (–16,7)
Resultat per aktie före utspädning, SEK –0,07 (–0,02) –0,20 (–0,09)
Resultat per aktie efter utspädning, SEK –0,07 (–0,02) –0,20 (–0,09)
Rörelsemarginal, % –18,3 (–11,5) –24,2 (–15,2)

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 11 november 2010 klockan 8.30.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristin Breivik Eldnes
IR- och informationschef
e-post: kristin.eldnes@aspiro.com

Gunnar Sellæg
e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för TV och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro har med än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis T-Mobile, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, Tele2, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick 2009 till 249 MSEK och företaget har cirka 115 anställda.