Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari - september 2012

Kvartalet i korthet

Tredje kvartalet 2012
• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet för tredje kvartalet uppgick till 69,5 MSEK (62,8 MSEK), vilket motsvarar en tillväxt på 11 procent.
• EBITDA för kvarvarande verksamhet för tredje kvartalet uppgick till -13,8 MSEK (-2,1 MSEK).
• Nedskrivning av goodwill avseende Mobile Search om 8,7 MSEK. Framöver värderas goodwillposten kvartalsvis.
• Periodens resultat för kvarvarande verksamhet för tredje kvartalet uppgick till -29,0 MSEK (-5,3 MSEK).
• Omsättningen inom affärsområdet Music ökade med 45 procent. Operatören Ziggo lanserade Aspiros musiktjänst under varumärket Ziggo Muziek i Holland och en ny version av WiMP för iPhone- och iPad-användare släpptes.
• Omsättningen inom affärsområdet TV minskade med 23 procent till följd av lägre uppstartsintäkter och omförhandlade avtal med existerande kunder.Kostnadsbesparingsprogrammet som initierades under andra kvartalet för att årligen spara cirka 10 MSEK gav effekt. EBITDA uppgick till 0,7 MSEK (0,0 MSEK).
• Den nyemission som den extra bolagsstämman den 13 augusti beslutade om genomfördes framgångsrikt och tillförde bolaget cirka 100 MSEK efter emissionskostnader.
• Link Mobility Group betalade in andra delbetalningen om 8,4 MNOK avseende köpeskillingen för affärsområdet Mobile Solutions. Överenskommelsen innebär att realisationsresultatet blev 2 MNOK lägre.

Händelser efter periodens utgång
• Nya distributionsavtal för musiktjänsten WiMP tecknades både med svenska Aftonbladet och med Danmarks största morgontidning Politiken.
• Peter Tonstad, nuvarande CFO, utsågs till VD för Aspiro och tar över från och med 1 december 2012. Bolagets ekonomichef Jörgen Carlsson utsågs samtidigt till tillförordnad CFO.
• Espen Erikstad, en av grundarna av Rubberduck Media Lab, utsågs till ny VD för dotterbolaget Aspiro TV.

Framtidsutsikter och mål 2012
• Aspiros mål var att uppnå minst 80 procent tillväxt inom affärsområdet Music under 2012 jämfört med 2011. Aspiro förväntar sig nu något lägre tillväxt än detta under 2012.
• Aspiro planerar att lansera musiktjänsten WiMP i Polen under 2012. Aspiro kommer att fortsätta expansionen inom Music och förväntar ett negativt EBITDA under 2012.
• Kostnadsbesparingsprogrammet inom TV som initierades under andra kvartalet har genomförts. Fokus framöver på att ytterligare förbättra lönsamheten och skapa tillväxt.
• Målet är att maximera lönsamheten inom Mobile Search genom effektiv drift. Aspiro utvärderar förnärvarande en försäljning av verksamheten.

VD Gunnar Sellæg kommenterar:
«Nyemissionen om cirka 103 MSEK slutfördes framgångsrikt, vilket visar att vi har ägarnas förtroende att fortsätta vår satsning. Dessutom utsågs Peter Tonstad till ny VD för Aspiro. Han har både kompetensen och bidrar till kontinuitet.»

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 6 november 2012 klockan 8.30.

För frågor, vänligen kontakta: Gunnar Sellæg, VD, Tel: +47 901 81 528, e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Aspiro är ett ledande streamingbolag med huvudfokus på musiktjänsten WiMP och videotjänster som levereras till partners. WiMP levereras direkt till konsument samt genom partners som operatörer och tv-distributörer. Med WiMP tänker Aspiro globalt, men jobbar lokalt, med en redaktion och egna team som anpassar tjänsten till varje land. Aspiro har fjorton års erfarenhet inom digitala tjänster och är ett tillväxtbolag med höga ambitioner. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.