Aspiro AB (publ): Delårsrapport januari-september 2014

Tredje kvartalet 2014

• Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 76,8 MSEK (64,2), vilket motsvarar en ökning om 20 procent.
  • EBITDA för tredje kvartalet uppgick till -15,9 MSEK (-16,9).
  • Kvartalets resultat uppgick till -16,1 MSEK (-23,4).
  • Koncernens likvida medel uppgick till 88,0 MSEK (78,6) per 30 september 2014.
  • Per den 30 september 2014 hade WiMP 512 000 betalande användare, en minskning med 68 000 användare jämfört med slutet av föregående kvartal till följd av det omförhandlade avtalet med norska Canal Digital. Antalet WiMP HiFi-kunder uppgick till 20 000 jämfört med 17 000 i slutet av föregående kvartal.

Perioden januari-september 2014

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 228,7 MSEK (179,0), vilket motsvarar en ökning om 28 procent.
  • EBITDA för perioden uppgick till -42,7 MSEK (-46,1).
  • Periodens resultat uppgick till -42,6 MSEK (-63,3).

Händelser under kvartalet

• Den 3 juli meddelades att Aspiros företrädesemission fulltecknats – bolaget tillförs cirka 66 miljoner före emissionskostnader.
  • Den 23 juli meddelades att Aspiros dotterbolag WiMP omförhandlat sitt avtal med norska Canal Digital.
  • Den 11 augusti meddelades att Christopher Hart utnämnts till CFO i Aspiro AB. Han har tidigare varit CFO för dotterbolaget WiMP Music.
  • Den 3 september meddelades att Aspiro förbereder lansering av sin HiFi-streamingtjänst i USA och Storbritannien.

Händelser efter kvartalets utgång

• Den 9 oktober meddelades att Aspiro tecknat avtal med 16 nya integrationspartners inför lansering av Aspiros HiFi-streamingtjänst i USA och Storbritannien.
  • Den 28 oktober lanserades Aspiros HiFi-streamingtjänst TIDAL i USA och Storbritannien och Aspiro meddelande att totalt 34 integrationspartners hittills tecknats.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 29 oktober 2014 klockan 8.30.

För frågor, vänligen kontakta: Andy Chen, Vd, (+47) 948 317 83, andy.chen @ aspiro.com

Aspiro är ett medieteknikföretag som spelar en framskjuten roll i den pågående omdefinieringen av människors sätt att konsumera musik. Prenumerationstjänsterna WiMP och TIDAL erbjuder konsumenter en komplett musikupplevelse med HiFi-ljudkvalitet och integrerat redaktionellt innehåll, musikmagasin och videos. Dessutom är Aspiro, genom syndikeringsplattformen RADR, en innehållsleverantör till mediabranschen och hjälper sina partners att attrahera och behålla besökare på deras webbplatser. För mer information, besök www.aspiro.com