Aspiro säljer kvarvarande Entertainment-verksamhet i Finland

Aspiro har idag ingått ett avtal om försäljning av kvarvarande Mobile Entertainment-verksamhet i Finland till bolaget Exsol Oy. Köpeskillingen uppgår till minimum 3 MSEK plus en earnout-modell och Exsol Oy övertar drift från och med idag.

Initial köpeskilling uppgår till 100 000 Euro med tillägg för en earn-out-modell som minimum uppgår till 200 000 Euro över en tvåårsperiod. Earn-out-modellen beräknas som 15 procent av utbetalningen från operatörer.

Mobile Entertainment-verksamheten i Finland omsatte januari-september 2010 cirka 7,5 MSEK. Resultat efter direkta kostnader för samma period uppgick till cirka 1,8 MSEK och EBITDA till cirka minus 0,7 MSEK.

Aspiro avyttrade sin verksamhet inom Mobile Entertainment i Norge, Sverige och Danmark den 1 juli 2011. Aspiro behåller sin verksamhet inom Mobile Solutions i Finland, verksamheten kommer att drivas från Sverige.

”Vi renodlar vår verksamhet och satsar framför allt på streamingtjänster inom musik, TV och video samt företagstjänster inom Mobile Solutions. Vi ser mycket hög tillväxtpotential framöver och det är därför positivt att vi kan fokusera ännu mer på vår kärnverksamhet,” säger Aspiros VD Gunnar Sellæg.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristin Breivik Eldnes
IR- och informationschef
e-post: kristin.eldnes@aspiro.com

Gunnar Sellæg
e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för TV och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro har med än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis T-Mobile, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, Tele2, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick 2009 till 249 MSEK och företaget har cirka 115 anställda.