Aspiro tecknar avtal med TVNorge

Aspiro har tecknat avtal med TVNorge angående leverans och drift av mobil gateway gällande interaktiva mobiltjänster i TVNorges kanaler. Avtalet beräknas tillföra Aspiro en betydande omsättningstillväxt, men väntas inte ge någon väsentlig påverkan på resultatet för 2008.

Avtalet ger Aspiro en bred distribution i kommersiella kanaler med användare i alla målgrupper. Avtalet omfattar alla redaktionella och kommersiella mobila aktiviteter och innehållstjänster. Detta inkluderar bland annat TVNorges interaktiva program, Mess-TV. Aspiro kommer att drifta TVNorges mobilportal samt all SMS- och MMS trafik på egenutvecklad gateway genom kortnumret 1900.

- TVNorge ser möjligheterna och värdet i att använda mobiltelefonen som kommunikationskanal och nu kommer Aspiro som ledande aktör i branschen att bistå med erfarenhet och kompetens för att utveckla detta. Avtalet stärker vår position inom verksamhetsområdet Företagslösningar och innebär också en omsättningstillväxt för oss, säger Gunnar Sellæg, VD i Aspiro.

Thomas Houge, Vice President New Media International ProSiebenSat.1 Group och Head of New Media i Norge, berättar att detta är ett strategiskt samarbete och en del av bolagets utveckling av mobilen som kommunikationskanal mot sina tittare.

- Genom avtalet med Aspiro kan vi erbjuda våra tittare ett stort utbud av tjänster, samtidigt som vi själva också möjliggör nya distributionskanaler för eget innehåll, säger Thomas Houge.