Aspiro tecknar musikavtal i USA

Aspiro har idag tecknat avtal om att licensiera ut sin teknologi för musikstreaming och nerladdning till en ledande amerikansk aktör för användning i USA och Kanada. Avtalet beräknas vara värt minimum 10 MSEK över en treårsperiod, med ytterligare potential.

Streaminglösningen, som går under arbetsnamnet Wimp är för närvarande i betatestperiod med några tusen användare i Norge och Sverige. Aspiro levererar sedan tidigare musikbutiker med download för Telenor och djuice i Norge, Sverige och Danmark samt en gemensam butik med Norges ledande musikdistributör Platekompaniet, som lanserades i sommar. - Det här avtalet är ytterligare ett steg framåt i vår musiksatsning. När en amerikansk leverantör väljer oss ser vi det också som ett prov på att vi har gjort ett bra arbete med att få fram musiktjänster för framtiden, säger Gunnar Sellæg, VD för Aspiro. Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 16 juli 2009 klockan 08.30.