• Aspiro/

Aspiros oberoende budkommitté klargör vissa frågor med anledning av det offentliga uppköpserbjudandet från Project Panther Bidco

Med hänvisning till Project Panther Bidco Ltd:s offentliga uppköpserbjudande avseende samtliga aktier i Aspiro AB (publ), klargör den Oberoende Budkommittén härmed några frågor som aktieägare framställt efter offentliggörandet av erbjudandet.

I sin rekommendation från den 30 januari 2015 framhöll den Oberoende Budkommittén (för definitioner hänvisas till rekommendationen) i huvuddrag följande:

• Erbjudandet från Panther följer en av Aspiro genomförd strukturerad och grundlig process, i vilken en rad strategiska alternativ har identifierats och utvärderats;

• Panther bedöms, på grundval av SCE:s ställning i branschen och dess finansiella förmåga, ha förutsättningarna för att utveckla Bolaget i en privat miljö;

• Erbjudandet innebär en premie om 58,7 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Bolagets aktie under de tre senaste månaderna;

• Betydande aktieägare, som innehar cirka 75,9 procent av aktierna i Aspiro, har ingått ett bindande och oåterkalleligt åtagande mot Panther att acceptera Erbjudandet, enbart villkorat av att Panther följer Takeover-reglerna och god sed på aktiemarknaden i samband med Erbjudandet; och

• Den oberoende rådgivaren ABG har i sin s.k. fairness opinion gjort bedömningen att Erbjudandet är skäligt från en finansiell utgångspunkt.

På grundval av frågor som har framställts av aktieägarna efter offentliggörandet av rekommendationen önskar den Oberoende Budkommittén klargöra följande:

• Under första halvåret 2014 genomförde Aspiros styrelse en strukturerad och grundlig strategisk process. Bakgrunden till denna process var att styrelsen identifierat ett behov av att förse Bolaget med betydande expansionskapital för att maximera möjligheterna till framtida värdeskapande. Styrelsen gjorde bedömningen att detta behov inte kunde säkras på för Bolagets aktieägare attraktiva villkor mot bakgrund av Bolagets ägarstruktur och begränsade marknadsvärde.

• Under processen identifierade och utvärderade styrelsen ett antal strategiska alternativ, bland annat en försäljning av Aspiro, en avyttring av dotterbolag och tillgångar, samt att ingå strategiska partnerskap med aktörer som kunde bidra med resurser och kapital för Bolagets framtida utveckling. Under andra halvåret 2014 hjälpte den globala och oberoende M&A-rådgivaren Mooreland Partners LLP styrelsen, i syfte att bedöma marknaden inför en potentiell försäljning av verksamheten eller av enskilda tillgångar i Bolaget, med en omfattande marknadssondering genom att kontakta cirka 40 potentiella investerare.

• Även om det inte är ett formellt krav, är kostsamt och tidskrävande för företagsledningen, beställde den Oberoende Budkommittén en s.k. fairness opinion eller värderingsutlåtande för att säkerställa det offentliga uppköpserbjudandets skälighet för samtliga aktieägare. Innan styrelsen gav ABG uppdraget, utvärderade den Oberoende Budkommittén, i enlighet med marknadspraxis, flera offerter från välrenommerade investmentbanker. Styrelsen gav ABG uppdraget främst på grund av ABG:s tidigare kännedom om Aspiro, det konkurrenskraftiga priset samt ABG:s goda rykte på de nordiska aktiemarknaderna. Dessa omständigheter ansågs gynna såväl Aspiro som Aspiros aktieägare.

• Värderingsutlåtandet utvärderade Aspiros position, historiska resultat samt finansiella potential som ett fristående bolag. Analysen fokuserade på resultatpotential och kapitalbehovet för att genomföra Aspiros strategi för HiFi-fokuserad tillväxt under de kommande åren. Mot bakgrund av konkurrensen på marknaden var den övergripande slutsatsen att aktieägarnas avkastning skulle komma att vara mycket osäker framöver, även efter betydande kapitaltillskott. Dessutom, med det aktuella budet från Panther som bas, kom ABG fram till genom extrapolering att, för att investerare ska kunna erhålla en avkastning motsvarande genomföranderisken förknippad med lanseringen av Aspiros HiFi-streamingprodukt, skulle Aspiro behöva uppnå en extrem tillväxt som saknar motstycke när det gäller antal HiFi-användare i jämförelse med användarsiffrorna per den 31 januari 2015.

• Värderingsutlåtandet behandlade även andra värderingsmetoder, till exempel en jämförelse mellan erbjudandepriset och Aspiros historiska aktiekursintervall, erlagda budpremier på den svenska aktiemarknaden samt jämförelser med medelstora Internet- / e-media-transaktioner, men även jämförelser mellan Aspiros och andra publika musik- eller streamingleverantörers finansiella profil. Andra användarbaserade affärsmodeller analyserades också. Jämförelsetalen var emellertid mycket begränsade på grund av konkurrenternas storlek och ledande ställning, beprövade produktsortiment och skilda affärsmodeller.

• Huvudägaren Streaming Media AS (Schibsted, Platekompaniet och Verdane Capital VIII) har ovillkorligen och oåterkalleligt åtagit sig att acceptera Erbjudandet. Åtagandet är i enlighet med marknadspraxis och innebär att Streaming Media kommer att avyttra sina aktier till erbjuden premie. Om erbjudandet går igenom kommer Streaming Media med aktieägare varken att fortsätta vara ägare eller i övrigt ha intressen i Aspiro. Schibsted har genom pressmeddelande meddelat att streamingmusik inte tillhör bolagets kärnverksamhet.

• Som meddelades i Aspiros bokslutskommuniké för 2014 är det styrelsens bedömning att Bolaget, givet nuvarande strategiska satsningar och därtill hörande kapitalbehov, saknar full finansiering för den närmaste tolvmånadersperioden. Styrelsen utvärderar olika finansieringsalternativ. Styrelsen noterar vidare att ett ägarskifte i Bolaget, exempelvis genom ett fullföljande av det offentliga uppköpserbjudandet från Panther, kan ge upphov till nya finansieringsmöjligheter för Bolaget.

• Aspiro har många lovande tillväxtinitiativ, främst hänförliga till utbyggnaden av TIDAL-tjänsten, vilka i nuläget dock är både olönsamma och kapitalkrävande. Att både expandera till nya marknader och att öka antalet användare kommer på kort sikt att öka kostnaderna (vilka i huvudsak är förknippade med att öka antalet användare och inte den globala expansionen i sig), och Aspiro har inte samma stordriftsfördelar eller tillgång till finansiering som huvudkonkurrenterna. Mot bakgrund av nuvarande kostnadsbas och strategiska initiativ är det den Oberoende Budkommitténs uppfattning att det under de kommande åren kommer att behövas betydande kapitaltillskott. Utöver kapitalbehovet menar den Oberoende Budkommittén att det, mot bakgrund av att streamingmarknaden är mycket konkurrensutsatt och utvecklas snabbt, krävs en dedikerad ägare med relevant erfarenhet och kunskap för att kunna ta Aspiros streamingtjänster till nästa nivå.

• För att ytterligare underlätta utvärderingen av Panthers offentliga uppköpserbjudande, offentliggjorde Aspiro den 9 februari 2015 ett separat pressmeddelande med användarsiffror per den 31 januari 2015.

Denna information är sådan som Aspiro AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Information lämnades för offentliggörande den 16 februari 2015 kl 8.30 CET.

För frågor, vänligen kontakta: Fredrik Bjørland, ordförande i den Oberoende Budkommittén, telefonnummer +47 95 20 18 50, E-mail fredrik.bjorland@ferd.no

Aspiro är ett medieteknikföretag som spelar en framskjuten roll i den pågående omdefinieringen av människors sätt att konsumera musik. Prenumerationstjänsterna WiMP och TIDAL erbjuder konsumenter en komplett musikupplevelse med HiFi-ljudkvalitet och integrerat redaktionellt innehåll, musikmagasin och videos. Dessutom är Aspiro, genom syndikeringsplattformen RADR, en innehållsleverantör till mediabranschen och hjälper sina partners att attrahera och behålla besökare på deras webbplatser. För mer information, besök www.aspiro.com