Extra bolagsstämma i Aspiro AB (publ)

Report this content

Vid extra bolagsstämma i Aspiro AB (publ) denna dag beslutades om minskning av aktiekapitalet för avsättning till fri fond samt om införande av köpoptionsprogram och överlåtelse av aktier i Rubberduck Media Lab AS och Rubberduck Media Lab, Inc.

Minskning av aktiekapitalet för avsättning till fri fond
I enlighet med styrelsens förslag beslutade bolagsstämman om minskning av aktiekapitalet med sammanlagt 144 808 967,40 kronor utan indragning av aktier och utan återbetalning till aktieägarna. Aktiekapitalet minskas genom att akties kvotvärde minskas med 0,76 SEK. Efter genomförd minskning är envar akties kvotvärde 1 (en) krona och aktiekapitalet sammanlagt 190 538 115 kronor. Ändamålet med nedsättningen av aktiekapitalet är att nedsättningsbeloppet överförs till fri fond att senare användas enligt beslut av bolagsstämman. Eventuellt utskiftningsförslag avses lämnas i samband med bokslutskommunikén.

Utställande av köpoptioner och överlåtelse av aktier i Rubberduck Media Lab AS och Rubberduck Media Lab, Inc.
Bolagsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att utställa köpoptioner på aktier i dotterbolagen Rubberduck Media Lab AS respektive Rubberduck Media Lab, Inc. till anställda i respektive bolag. Förslaget innebär att VD, ledande befattningshavare och nyckelpersoner i Rubberduck Media Lab AS erhåller köpoptioner om sammanlagt 9,9 procent av aktierna i bolaget och att VD i Rubberduck Media Lab, Inc. erhåller en köpoption om fem procent av aktierna i bolaget. Köpoptionerna ger de anställda rätt att förvärva aktier i Rubberduck Media Lab AS för 125 procent av aktiernas bedömda marknadsvärde vid tidpunkten för när optionerna ställs ut respektive 120 procent i Rubberduck Media Lab, Inc. I förstnämnda fall kan köpoptionerna utnyttjas efter tre år och i sistnämnda fall med 20, 30 respektive 50 procent fördelat under tre år. Utnyttjande av optionerna förutsätter att optionsinnehavaren fortfarande är anställd vid utnyttjandet och att respektive bolag nått viss omsättning. Kostnaderna för bolaget beräknas inte överstiga sammanlagt 4,5 MSEK under perioden 2008-2012.

Stockholm den 11 december 2008
Aspiro AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ann Charlotte Svensson
IR- och informationschef
e-post: anncharlotte.svensson@aspiro.com

Gunnar Sellæg
e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Informationen är sådan som Aspiro ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 december kl. 16.30.