Extra bolagsstämma i Aspiro AB (publ)

Report this content

På Aspiros extra bolagsstämma, som ägde rum idag den 15 augusti 2013, fattades följande beslut i enlighet med styrelsens förslag.

Beslut om avyttring av Aspiro TV till befattningshavare i Aspiro TV

Styrelsen föreslog bolagsstämman två alternativ avseende en överlåtelse av Aspiro TV till befattningshavare i Aspiro TV enligt nedan angiven rangordning:

(i)      Styrelsen föreslår i första hand att Överlåtelsen ska ske i form av en aktieöverlåtelse – antingen i form av aktier i ett nybildat aktiebolag eller av aktierna i Aspiro TV AS. Då Köparna är befattningshavare i Aspiro TV omfattas en aktieöverlåtelse av reglerna i 16 kap aktiebolagslagen, den s.k. ”Leolagen”. Bolagsstämmans beslut enligt detta förslag (i) är därför giltigt endast om det biträds av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

(ii)     För det fall bolagsstämman inte beslutar att bifalla styrelsens förslag enligt ovan (i) föreslår styrelsen att bolagsstämman i stället beslutar att Överlåtelsen ska ske i form av en rörelseöverlåtelse.

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag (i) ovan, mer än nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna biföll detta förslag. Aspiro TV kommer därmed avyttras genom en aktieöverlåtelse till befattningshavarna i Aspiro TV.

Beslut om införande av ett incitamentsprogram mm

Styrelsens förslag till införande av ett incitamentsprogram i Bolaget löd i huvudsak enligt följande:

Beslut om införande av ett flerårigt incitamentsprogram (”Programmet”) med rätt för deltagarna att teckna aktier i Bolaget (”Optioner”).

Varje Option ger rätt att erhålla en (1) aktie i Bolaget för en kurs om det högre av (i) SEK 1,00, vilket motsvarar genomsnittet av Bolagets aktiekurs under de tre månader som närmast föregick den 10 juni 2013 med tillägg av 15 procent, och (ii) genomsnittet av Bolagets aktiekurs under de tre månader som närmast föregår tidpunkten för intjänandet av Optionerna enligt vad som framgår nedan med tillägg av 15 procent (”Lösenpris”).

I syfte att kunna leverera nya aktier inom Programmet fattas samtidigt beslut om utställande av högst 17 188 335 teckningsoptioner (”TO”). TO ska emitteras till Bolagets helägda dotterbolag Aspiro Musik AB (”WiMP”) eller annat helägt dotterbolag inom Aspiro-koncernen (”Dotterbolaget”), med rätt och skyldighet att överlåta TO till vissa ledande befattningshavare, nyckelpersoner samt vissa övriga anställda i WiMP och dess dotterbolag (f.n. högst 77 personer fördelade i fyra kategorier) i samband med utövande av Optionerna.

Optionerna ska erhållas vederlagsfritt genom successiv intjäning under en treårig intjänandeperiod inom ramen för Programmet, varvid en tredjedel intjänas årligen beräknat från tidpunkten för ursprunglig tilldelning av Optionerna. Rätten att utnyttja Optionerna förutsätter även en genomsnittlig nettoomsättningsökning för WiMP-gruppen med minst 5 procent per år (med avdrag för extraordinära poster) från ursprunglig tilldelning till utnyttjande av Optionerna.

Det totala antalet Optioner motsvarar en rätt att teckna högst 5,0 procent av antalet aktier i Bolaget före utspädning. Maximal utspädning kan därmed bli högst 4,76 procent vid fullt utnyttjande (eller högst 5,34 procent om även det utestående incitamentsprogrammet 2011/2014 utnyttjas fullt ut). Tilldelning sker av styrelsen.

Optionerna ska kunna utnyttjas för teckning av aktier i Bolaget efter intjänandetiden dock i inget fall senare än den 31 augusti 2018.

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag, mer än nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna biföll detta förslag.

Beslut om justerade riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Styrelsen föreslog bolagsstämman ett tillägg till de riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare som antogs vid årsstämman den 24 maj 2013. Tillägget gör det möjligt att inrätta ett långsiktigt ackumulerande kontantbonusprogram som huvudsakligen kopplas till Bolagets och/eller en rörelsegrens finansiella resultat och nyckeltal.

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag.

För frågor, vänligen kontakta:

Peter Tonstad, VD, (+47) 481 76 102, peter.tonstad@aspiro.com

Trond Berger, ordförande, (+47) 916 86 695, trond.berger@schibsted.no

_________________________________

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 15 augusti 2013 klockan 12:30.
_________________________________

Om Aspiro
Aspiro är ett ledande streamingbolag med huvudfokus på musiktjänsten WiMP och videotjänster som levereras till partners. WiMP levereras direkt till konsument samt genom partners som operatörer och tv-distributörer. Med WiMP tänker Aspiro globalt, men jobbar lokalt, med en redaktion och egna team som anpassar tjänsten till varje land. Aspiro har fjorton års erfarenhet inom digitala tjänster och är ett tillväxtbolag med höga ambitioner. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Läs mer på www.aspiro.com

Taggar: