Försäljningen av sökverksamheten stoppas av norska departementet

Norska Fornyings- och administrationsdepartementet har idag meddelat Aspiro att de väljer att följa konkurrensmyndighetens beslut att stoppa försäljningen av sökverksamheten till Opplysningen Mobil AS.

Departementet meddelar emellertid att de har fått uppgifter från Opplysningen om sammanhang mellan uppköpet av Aspiro Søk och möjligheten att behålla arbetsplatser inom koncernen. På denna bakgrund kommer Regeringen att kontakta Opplysningen för att utvärdera möjligheten att omgöra beslutet enligt konkurrenslagens paragraf 21. Paragrafen gör det möjligt att tillåta företagssammanslagning om denna är av stor betydning för samhället. Slutgiltigt beslut om detta förväntas inom en till två veckor.

Försäljningen gäller dotterbolaget Aspiro Søk AS med Aspiros två största norska kortnummer 1985 och 2100. Aspiro fortsätter att driva tjänsterna som tidigare, samtidigt som andra möjliga alternativ utvärderas.

Sökverksamheten omsatte 2008 cirka 59 MSEK med en EBITDA på cirka 43 MSEK.

Informationen är sådan som Aspiro ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 april kl. 16:00.