Kommuniké från årsstämma i Aspiro AB (publ)

Report this content

På Aspiros årsstämma, som ägde rum torsdagen den 14 maj 2009, fattades följande beslut i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag.

Dispositioner
Stämman beslutade att årets resultat om -124 784 064,39 kr balanseras i ny räkning.

Val av styrelseledamöter och arvode
I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Mats Alders (ordförande), Peter Pay, Christian Ruth och Nils Petter Tetlie till styrelseledamöter och Lars Boilesen valdes till ny styrelseledamot. Arvode till styrelsen skall utgå med ett sammanlagt belopp om 750 000 kr, varav 250 000 kr till styrelseordföranden och 125 000 kr till envar av övriga styrelseledamöter.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman beslutade enligt styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med de riktlinjer som beslutades av årsstämman 2008.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier, utan företräde för tidigare aktieägare, mot kontant betalning, genom kvittning eller apport. Bemyndigandet skall omfatta 19 miljoner aktier, motsvarande ca 10 % av aktiekapitalet efter fullt utnyttjande, som endast får utnyttjas i anledning av förvärv av verksamhet eller bolag. Vidare får emission endast ske till marknadsmässigt pris.

Personaloptionsprogram
I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om det andra ledet i pågående personaloptions-program, innefattande beslut om emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner och/eller aktier till anställda.
Personaloptionsprogrammet skall omfatta högst 5 miljoner optioner, varvid verkställande direktören skall erhålla 20 % av optionerna och övriga medlemmar i ledningsgruppen vardera upp till 10 % av optionerna och resterande tilldelas nyckelpersoner (f n ca 15 personer). Optionerna ges ut vederlagsfritt och skall ge innehavarna rätt att förvärva motsvarande antal aktier i Aspiro till ett pris motsvarande 115 % av bolagets aktiekurs, som bestäms som det volymviktade genomsnittsvärdet tio börsdagar efter årsstämman, dock lägst till aktiens kvotvärde om f n 1,00 krona. Lösen kan ske med 50 % fr o m årsdagen för tilldelning och med resterande 50 % fr o m tvåårsdagen från tilldelning, förutsatt att innehavaren alltjämt är anställd i koncernen och att koncernens nettoomsättning (med justering för extraordinära poster) för räkenskapsåret 2009 respektive 2010, jämfört med respektive föregående räkenskapsår, ökar med i genomsnitt 5 % per år. För det rätta fullgörandet av bolagets åtaganden enligt personaloptions-programmet beslutade stämman att emittera högst 5 miljoner teckningsoptioner till det helägda dotterbolaget Aspiro Innovation AB på huvudsakligen motsvarande villkor som personaloptionerna.

Ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade om en villkorad ändring av § 8 i bolagsordningen i enlighet med styrelsens förslag, innebärande att kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats samt att endast en kortare annons om att kallelse har skett skall införas i Svenska Dagbladet.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 14 maj 2009 klockan 17.20.