Rapport från årsstämma i Aspiro AB (publ)

På Aspiros årsstämma, som ägde rum torsdagen den 15 maj 2008, godkändes förslagen från styrelsen och valberedningen.

Fastställande av resultat- och balansräkning
Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2007. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2007.

Dispositioner
Årsstämman beslutade att bolagets vinst om 5 620 310,67 kr balanseras i ny räkning.

Beslut om styrelse och arvode till styrelsen
I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Christian Ruth, Peter Pay och Nils Petter Tetlie och nyvaldes Mats Alders och Caroline Karlsson till styrelseledamöter. Till styrelsens ordförande valdes Mats Alders. Arvodet åt styrelsen skall uppgå till 125 000 kr till envar ledamot som inte är anställd i Schibstedkoncernen.

Beslut om revisor och arvode till revisor
Årsstämman nyvalde auktoriserade revisorn Johan Thuresson med Kerstin Mouchard som revisorssuppleant, båda från revisionsbolaget Ernst & Young AB. Arvode till revisor beslutades utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade enligt styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Beslut om valberedning
Stämman beslutade att styrelsens ordförande senast vid utgången av tredje kvartalet varje år ska kontakta de större ägarna för att utse en valberedning bestående av tre ledamöter. Valberedningen utser ordförande inom sig.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag till beslut att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier, utan företräde för tidigare aktieägare, mot kontant betalning, genom kvittning eller apport. Bemyndigandet skall omfatta 20 miljoner aktier, motsvarande ca 9,5 % av aktiekapitalet efter fullt utnyttjande, som endast får utnyttjas i anledning av förvärv av verksamhet eller bolag. Vidare får emission endast ske till marknadsmässigt pris.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier
Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, fatta beslut om förvärv av egna aktier. Förvärv skall ske på OMX Nordic Exchange Stockholm och högst så många aktier får förvärvas att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 % av samtliga aktier i bolaget och för ett sammanlagt förvärvspris som inte överstiger 14 miljoner kronor. För förvärvade aktier skall betalas vid förvärvstillfället gällande börskurs inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

Vidare beslutade stämman att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier. Bemyndigandet får utnyttjas i samband med förvärv av verksamhet eller bolag, varvid överlåtelse skall ske till marknadspris genom kontant betalning, kvittning eller apport, samt för leverans av aktier enligt villkoren för personaloptionsprogram.

Personaloptioner
I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om införande av ett personaloptionsprogram, innefattande beslut om emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner och/eller aktier till anställda.

Personaloptionsprogrammet ska omfatta högst 5 miljoner optioner, varvid verkställande direktören ska erhålla 20 % av optionerna och övriga medlemmar i ledningsgruppen vardera upp till 10 % av optionerna och resterande tilldelas nyckelpersoner (f n ca 15 personer). Tilldelningen är villkorad av att tidigare innehavda personaloptioner tilldelade 2005-2007 inte utnyttjas. Optionerna ges ut vederlagsfritt och ska ge innehavarna rätt att förvärva motsvarande antal aktier i Aspiro till ett pris motsvarande 115 % av aktiens volymviktade kurs under tio dagar efter årsstämman, dock lägst till aktiens kvotvärde 1,76 kr. Lösen kan ske med 50 % fr o m årsdagen för tilldelning och med resterande 50 % från tvåårsdagen från tilldelning, förutsatt att innehavaren alltjämt är anställd i koncernen. För det rätta fullgörandet av bolagets åtaganden enligt personaloptionsprogrammet beslutade stämman att emittera högst 5 miljoner teckningsoptioner till det helägda dotterbolaget Aspiro Innovation AB på huvudsakligen motsvarande villkor som personaloptionerna.