Villkoren för Aspiros företrädesemission fastställda

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I USA, KANADA, AUSTRALIEN, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SCHWEIZ, JAPAN ELLER HONGKONG ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV INFORMATIONEN INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA FÖRESKRIFTER.

Styrelsen i Aspiro AB (publ) (”Aspiro” eller ”Bolaget”) har fastställt villkoren för Bolagets företrädesemission som offentliggjordes den 29 juni 2012 (”Företrädesemissionen”). För varje aktie som innehas på avstämningsdagen kommer aktieägarna att erhålla två (2) teckningsrätter. Tre (3) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen har fastställts till SEK 0,75 per aktie, vilket innebär att Företrädesemissionen kommer att tillföra Aspiro högst cirka SEK 103 miljoner före avdrag för emissionskostnader genom utgivande av högst 137 506 677 nya aktier, medförande en ökning av aktiekapitalet om högst 92 038 719,1832 kronor.[1]

Avstämningsdag hos Euroclear Sweden AB för erhållande av teckningsrätter är den 16 augusti 2012. Detta innebär att Aspiro-aktien kommer att handlas exklusive teckningsrätt från och med den 14 augusti 2012. Teckningsperioden löper från och med den 20 augusti 2012 till och med den 3 september 2012, eller sådant senare datum som styrelsen beslutar.

För det fall att inte samtliga aktier tecknats med stöd av teckningsrätter ska styrelsen, inom ramen för Företrädesemissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier tecknade utan stöd av teckningsrätter, varvid sådana aktier i första hand ska tilldelas dem som också tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, oavsett om de var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, pro rata i förhållande till det antal teckningsrätter som var och en utnyttjat för teckning, samt i andra hand ska tilldelas övriga som anmält intresse av att teckna aktier utan stöd av teckningsrätter, pro rata i förhållande till deras anmälda intresse.

Företrädesemissionen förutsätter godkännande av extra bolagsstämma som kommer att äga rum den 13 augusti 2012 klockan 12.00 i Mannheimer Swartling Advokatbyrås lokaler på Norrlandsgatan 21 i Stockholm. Se tidigare pressmeddelande med kallelsen till den extra bolagsstämman för ytterligare information.

Teckningsåtaganden

Streaming Media AS, Bolagets största aktieägare med cirka 74 procent av aktierna, har åtagit sig att teckna sin pro rata-andel av Företrädesemissionen.

Preliminär tidplan

13 augusti 2012                                 Extra bolagsstämma

14 augusti 2012                                 Första handelsdag i aktien utan rätt att deltaga i Företrädesemissionen

15 augusti 2012                                 Beräknad dag för offentliggörande av prospekt

16 augusti 2012                                 Avstämningsdag, det vill säga aktieägare som är registrerade i aktieboken denna dag kommer att erhålla teckningsrätter som medför rätt att deltaga i Företrädesemissionen

20 augusti-29 augusti 2012                 Handel i teckningsrätter

20 augusti-3 september 2012              Teckningsperiod

Omkring den 6 september 2012           Resultatet av Företrädesemissionen offentliggörs

Slutet av september 2012                    Företrädesemissionen slutförs

Rådgivare

Pareto Öhman AB är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling är juridisk rådgivare till Aspiro i samband med Företrädesemissionen.

Gunnar Sellæg, VD, +47 90 18 15 28

Detta pressmeddelande innehåller information som Aspiro är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för publicering klockan 08.00 den 10 augusti 2012.

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro levererar också musiktjänsten WiMP direkt till konsumenter på utvalda marknader. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom försäljning av mobila tjänster i konsumentledet i norra Europa. Tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telenor, 3 och Canal Digital. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.

VIKTIG INFORMATION

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva aktier i Aspiro. Ett prospekt avseende Företrädesemissionen som beskrivs i detta pressmeddelande kommer att upprättas och inlämnas till Finansinspektionen. Efter Finansinspektionens godkännande och registrering av prospektet kommer prospektet att offentliggöras och hållas tillgängligt bland annat på Aspiros hemsida.

Detta pressmeddelande utgör inte, helt eller delvis, ett erbjudande eller en inbjudan att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som refereras till häri får inte säljas i USA utan registrering, eller i enlighet med ett tillämpligt undantag från registrering, enligt U.S. Securities Act från 1933, i dess aktuella lydelse. Aspiro har inte för avsikt att registrera någon del av erbjudandet av värdepapperna i USA eller att genomföra ett offentligt erbjudande av värdepapperna i USA. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i USA, Kanada, Australien, Singapore, Sydafrika, Schweiz, Japan eller Hongkong eller i någon annan jurisdiktion där offentliggörande, publicering eller distribution av informationen inte skulle vara förenlig med tillämpliga föreskrifter.

[1] Styrelsens emissionsbeslut är villkorat av att bolagsstämman beslutar i enlighet med styrelsens förslag till beslut om ändring av bolagsordningen och styrelsens förslag till beslut om minskning av aktiekapitalet för täckning av förlust. Efter minskningen av aktiekapitalet kommer Bolagets aktiekapital uppgå till 138.058.073,94 kronor och aktiens kvotvärde uppgå till 0,66934 kronor. Styrelsens fullständiga förslag till beslut hålls tillgängliga på Bolagets hemsida: www.aspiro.se