ASSA ABLOY: Stora möjligheter för mobila nycklar med NFC

Det första försöket någonsin att ersätta hotellrumsnycklar med NFC-kompatibla mobiler för in- och utcheckning på hotell har nu genomförts i Stockholm. Enligt en undersökning uppskattade alla de gäster som deltog i pilotprojektet att inte behöva köa i receptionen. En övervägande majoritet uppgav att de skulle använda sig av mobila nycklar om det fanns i dag.

ASSA ABLOY, Nordic Choice Hotels, Giesecke & Devrient, TeliaSonera och VingCard Elsafe  har tillsammans genomfört ett pilotprojekt där man har ersatt hotellrumsnycklarna med NFC-kompatibla mobiltelefoner. Under den åtta månader långa försöksperioden på Clarion Hotel i Stockholm checkade cirka 30 av hotellets stamgäster in med hjälp av en nyckelapplikation i mobiltelefonen. Hotellnyckeln skickades direkt till mobiltelefonen efter incheckningen, och vid ankomsten behövde gästerna inte stå i kö i receptionen utan kunde gå direkt till sina rum. Även utcheckningen kunde göras via mobiltelefontjänsten.

De deltagande stamgästerna fick svara på en enkät som visar att alla uppskattade mycket att inte behöva stå i kö vid receptionen för att checka in och ut. Nästan alla gästerna uppgav att de hade sparat tid på att inte behöva checka in i receptionen, mer än hälften uppgav att de hade sparat minst 10 minuter på det. Nästan alla skulle använda sig av tjänsten om den fanns tillgänglig i dag och om deras mobiltelefoner hade stöd för den.

- Pilotprojektet blev mycket lyckat. En majoritet av gästerna uppgav att tjänsten hade gjort deras vistelse behagligare. Tidsbesparande teknologi är något som både uppskattas och efterfrågas. Resultaten från pilotprojektet visar att mobila nycklar för att öppna alla typer av dörrar kommer att bli ett av de populäraste användningsområdena för NFC, säger Daniel Berg, Vice President och General Manager för ASSA ABLOY Mobile Keys.

De utvalda gästerna övernattade ofta på hotellet under försöksperioden, vilket innebar att de använde applikationen ett flertal gånger. De vande sig med tjänsten och kunde ge värdefull feedback om sina erfarenheter. En stor del  svarade att tjänster för att betala mat, dryck och olika typer av hotellservice är andra NFC-applikationer som skulle vara användbara. En majoritet såg också positivt på möjligheten att få information om hotellet, som en karta, rumservicemenyer och uppgifter om spa och gym samt information om restauranger, barer och kollektivtrafik via NFC-tjänsten.

- Mobila nycklar ger en utmärkt möjlighet att förbättra hotelupplevelsen för gästen och samtidigt addera mervärde till hotelets lojalitetsapp, dessutom är det miljövänligt säger Marcus Majewski, General Manager, Clarion Hotel Stockholm. Vi kan knyta starkare band till våra gäster genom att skicka information om erbjudanden och evenemang. Enkäten visar att över hälften ställer sig positiva till att få information om hotellerbjudanden via tjänsten.

- Pilotprojektet har verifierat intresset för den här typer av tjänster samt potentialen kring att använda SIM-kortet för säker lagring av viktig information som t.ex. hotellnyckeln. Med testet har vi gemensamt tagit viktiga steg mot kommersiella NFC-baserade tjänster och lösningar, säger Johan Wickman, ansvarig för Innovation på Mobilitetstjänster, TeliaSonera.

Om NFC
NFC, Near Field Communication, är en standardiserad teknologi för trådlös kommunikation som möjliggör datautbyte mellan enheter på ett avstånd av upp till 10 cm. Exempel på användningsområden är beröringsfria transaktioner, som betalning och biljetthantering, nycklar, dataöverföring av exempelvis elektroniska visitkort samt tillgång till digital information online.

Se filmen från pilotprojektet, hämta den fullständiga rapporten och bilder på: www.assaabloy.com/ASSAABLOYMobileKeys

Pilotpartners

ASSA ABLOY är världsledande inom dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. ASSA ABLOY har utvecklat en skalbar infrastruktur för säker leverans av mobila nycklar. Denna lösning garanterar end-to-end-säkerhet och kan användas i hotell, bostäder och kommersiella byggnader.

Nordic Choice Hotels är Skandinaviens största hotellbolag med 170 hotell och mer än  9 200 anställda. Bolagets varumärken på den Nordiska marknaden är Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel samt åtta individuella varumärken inom Nordic Hotels & Resorts. Läs mer på www.choicehotels.no

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Målet är att bli nummer ett eller två på alla våra marknader genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen, hög kvalitet i näten och en kostnadseffektiv struktur. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören med ett helägt internationellt carrier-nät. 2010 uppgick omsättningen till 107 miljarder SEK, EBITDA till 37,7 miljarder SEK och vinst per aktie till 4,73 SEK. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.se

Giesecke & Devrient (G&D) är en ledande internationell teknologileverantör med huvudkontor i München, Tyskland. Med en personalstyrka på över 10.000 anställda genererade koncernen en omsättning på 1,7 miljarder euro under räkenskapsåret 2010.
G&D grundades 1852 och är en global marknadsledare och banbrytande förnyare av sedelproduktion och bearbetning, dokument säkerhet och identifieringssystem. De erbjuder tjänster för affärsbanker, företag, mobil operatörer, och offentliga transportföretag med innovativa hårdvara, omfattande mjukvara och tjänster samt end-to-end-lösningar för mobil säkerhet applikationer. 61 dotterbolag och samriskföretag i 32 länder säkerställer närhet till kunden i hela världen. För mer information, vänligen besök: www.gi-de.com

VingCard Elsafe är världsledande inom säkerhetslösningar som dörrlås och kassaskåp inom hotellbranschen. VingCard Elsafe har produkter installerade i över 39 000 hotell över hela världen som garanterar säkerheten i över 6,5 miljoner hotellrum. VingCard Elsafe ingår i ASSA ABLOY-koncernen.

För mer information, kontakta:

Daniel Berg, Vice President och General Manager ASSA ABLOY Mobile Keys,
Tel: 08-506 485 06, E-post: daniel.berg@assaabloy.com