ASSA ABLOY avser att förvärva SKIDATA

ASSA ABLOY har tecknat avtal om förvärv av SKIDATA, en internationell ledande leverantör av lösningar för accesskontroll.

”Det är med glädje jag välkomnar SKIDATA-teamet till ASSA ABLOY. Detta förvärv ligger i linje med vår strategi att växa vår verksamhet på mogna marknader genom att tillföra kompletterande produkter och lösningar till vår kärnverksamhet”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

“SKIDATAs attraktiva produktportfölj och starka utveckling inom lösningar för accesskontroll kommer att stärka och komplettera vårt nuvarande erbjudande”, säger Massimo Grassi, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Entrance Systems. ”Bolagets engagemang för säkra, pålitliga accesslösningar och utmärkta kundservice stämmer väl överens med våra värderingar, och jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att fortsätta vår framgångsrika resa.”

SKIDATA grundades 1977 och är del av Public Access-divisionen inom schweiziska börsnoterade Kudelski Group (SWX:KUD) och har cirka 1 280 anställda. SKIDATA har huvudkontor i Salzburg, Österrike och kommer att bli en del av Business Segment Pedestrian inom division Entrance Systems.

Försäljningen 2023 uppgick till cirka 3 500 MSEK (305 MEUR). Förvärvet förväntas initialt ha en liten utspädande effekt på vinst per aktie.

Förvärvet kräver uppfyllande av sedvanliga villkor och förväntas slutföras under tredje kvartalet 2024.

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 61 000 medarbetare och en omsättning på 141 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld