ASSA ABLOY erhåller godkännande i Mexiko för förvärvet av HHI

Idag har ASSA ABLOY erhållit godkännande från den mexikanska konkurrensrättsmyndigheten att förvärva Hardware and Home Improvement (”HHI”) divisionen inom Spectrum Brands.

Efter att konkurrensrättsgodkännande erhållits från den mexikanska konkurrensrättsmyndigheten är förvärvet av HHI villkorat av sedvanliga villkor. Förvärvet förväntas stängas i slutet av juni 2023.

Bakgrund

Den 8 september 2021 offentliggjorde ASSA ABLOY att man har tecknat avtal om att förvärva HHI divisionen inom Spectrum Brands (NYSE:SPB) för en köpeskilling om 4 300 MUSD på skuldfri basis. Den 15 september 2022 meddelade det amerikanska justitiedepartementet (”DOJ”) att de kommer att försöka förhindra det föreslagna förvärvet av HHI. Den 1 december 2022 offentliggjorde ASSA ABLOY att man ingått bindande avtal med Fortune Brands om att avyttra Emtek och Smart Residential-verksamheten i USA och Kanada för att helt eliminera alla konkurrensrättsliga invändningar gällande det föreslagna förvärvet av HHI. Den 6 maj 2023 offentliggjorde ASSA ABLOY att man hade ingått ett förlikningsavtal med DOJ gällande förvärvet av HHI och att man kommer att fortsätta med avyttringen av Emtek och Smart Residential-verksamheten i USA och Kanada till Fortune Brands.

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

Denna information är sådan som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 juni 2023 kl. 22.15 CET.

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 52 000 medarbetare och en omsättning på 121 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.