ASSA ABLOY förvärvar amerikanska Door Systems

ASSA ABLOY har förvärvat Door Systems, en distributör av industriportar, garageportar, snabbrullportar och dockningslösningar. Bolaget är baserat i Chicago.

”Jag är mycket nöjd över att Door Systems blir en del av ASSA ABLOY. Bolaget förstärker ASSA ABLOYs ledande position ytterligare inom automatiska entrélösningar, en verksamhet som har ökat från 3 miljarder SEK i omsättning 2008 till 22 miljarder SEK 2017”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

"Door Systems har en stolt historia och kompetenta medarbetare. Deras kunnande är ett bra tillskott till ASSA ABLOY Entrance Systems team. Jag ser fram emot att välkomna våra nya kollegor, och tillsammans vidareutveckla våra lösningar inom portar och dockningslösningar”, säger Mogens Jensen, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Entrance Systems.

Door Systems grundades 1954 och har cirka 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Chicago, Illinois.

Försäljningen 2018 förväntas uppgå till 230 MSEK (USD 27 M) med en god EBIT-marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 76 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entré­automatik och hotellsäkerhet.