ASSA ABLOY förvärvar Bird Home Automation GmbH i Tyskland

ASSA ABLOY har förvärvat Bird Home Automation GmbH (”DoorBird”), en tysk tillverkare av högkvalitativa uppkopplade porttelefoner för en- och flerfamiljshus, som styrs via en panel eller smarttelefon. Produkterna marknadsförs under varumärket DoorBird.

”Det är med glädje jag välkomnar DoorBird och deras medarbetare till ASSA ABLOY. DoorBird är ett strategiskt teknologiskt tillskott till ASSA ABLOY som kommer att stärka vårt erbjudande med uppkopplad porttelefoni och ge kompletterande tillväxtmöjligheter”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

“Jag är mycket glad att välkomna DoorBird till EMEIA-divisionen. Förvärvet kommer att bidra till att accelerera tillväxten inom Smarta-hemsegmentet och vår fortsatta resa som en ledare inom hemsäkerhet. DoorBird har utvecklat en framgångsrik och attraktiv produkt och serviceerbjudande, som är mycket uppskattad på bolagets marknader, jag ser fram emot att arbeta tillsammans med dem inom ASSA ABLOY”, säger Neil Vann, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division EMEIA.

DoorBird grundades 2014 och har cirka 110 anställda. Huvudkontoret ligger i Berlin, Tyskland.

Försäljningen 2021 uppgick till cirka 220 MSEK (21 MEUR) med en stark EBIT-marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82
Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68, e-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 51 000 medarbetare och en omsättning på 95 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.