ASSA ABLOY förvärvar ledande brittisk tillverkare av högsäkerhetsdörrar

ASSA ABLOY har förvärvat Powershield Doors, en ledande tillverkare av högsäkerhetsdörrar av stål. Företaget har 90 anställda och huvudkontoret ligger i Nordirland.

Powershield Doors konstruerar, tillverkar och installerar skräddarsydda brandsäkra högsäkerhetsdörrar av stål. Dörrarna installeras för behov inom kommersiell, industriell och offentlig sektor.

Tzachi Wiesenfeld, chef för division EMEA och Executive Vice President i ASSA ABLOY-koncernen säger:
- Powershield är ett spännande tillskott i koncernen. Med detta förvärv stärker EMEA-divisionen sin position som branschledande leverantör av dörrlösningar. Tack vare Powershield stärker vi vår position inom specifikationer. Vi kommer nu att kunna erbjuda ett komplett produktsortiment inom lås, beslag, elektromekanik och högsäkerhetsdörrar.

Powershield förväntas nå en omsättning på 10 miljoner brittiska pund (ca 130 miljoner kronor) 2008. Bolaget kommer att konsolideras från och med den 1 december 2007, och förvärvet förväntas bidra positivt till vinst per aktie omedelbart.

Tomas Eliasson, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

Informationen är sådan som ASSA ABLOY kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 december kl. 11.00.