ASSA ABLOY förvärvar Luxer One i USA

ASSA ABLOY har förvärvat Luxer One, en ledande amerikansk leverantör av avancerade lösningar för paketleveranser.

”Det är med glädje jag välkomnar Luxer One till ASSA ABLOY. Luxer One är ett strategiskt tillskott till koncernen och förstärker ytterligare vår marknadsposition inom lösningar för hemleverans,” säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

”Luxer One är det ledande företaget inom lösningar för hemleverans av varor i USA”, säger Lucas Boselli, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Americas. ”Luxer One ger oss goda möjligheter till synergier inom vertikala segment som till exempel utbildning och kommersiella fastigheter. Bolaget är en central aktör och har en bra plattform för att kunna möta trenden inom näthandeln, där det blir allt viktigare att kunna beställa varor på nätet och sedan hämta ut dem i en affär.”

Luxer One grundades 2013 och har cirka 130 anställda. Huvudkontoret ligger i Sacramento, Kalifornien.

Försäljningen 2018 förväntas uppgå till 335 MSEK (USD 37 M) och förvärvet förväntas vara neutralt för vinst per aktie från start.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82
Björn Tibell, Head of Investor Relations, tel: 070-275 67 68

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 76 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entré­automatik och hotellsäkerhet.