ASSA ABLOY förvärvar Omni-ID i USA

ASSA ABLOY har förvärvat Omni-ID, en ledande tillverkare av RFID-brickor och IoT produkter för passiv och aktiv märkning, spårning och övervakning inom industriella applikationer, baserad i USA.

”Det är med glädje jag välkomnar Omni-ID till ASSA ABLOY. Omni-ID är ett strategiskt teknologiskt tillskott till ASSA ABLOY som förstärker vårt nuvarande erbjudande inom RFID och IoT och möjliggör kompletterande tillväxtmöjligheter”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

"Förutom att utöka vårt värdeskapande erbjudande inom RFID-komponenter och aktiva identifieringsprodukter så stärker förvärvet, genom att utöka vår geografiska närvaro och produktionsbas, våra möjligheter att betjäna kunder i Indien och Kina, vilket är ett viktigt steg i att kunna erbjuda vår industriella IoT teknologi på tillväxtmarknader”, säger Björn Lidefelt, Executive Vice President samt chef för Global Technologies affärsenhet HID Global.

Omni-ID grundades 2007 och har cirka 170 anställda. Bolaget ligger i Rochester, USA och kommer att vara en del av HIDs affärsområde Identification Technologies.

Försäljningen 2020 uppgick till cirka 110 MSEK (13 MUSD). Förvärvet ger initialt en utspädning av vinst per aktie.

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, Head of Investor Relations, tel: 070-275 67 68

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 48 000 medarbetare och en omsättning på närmare 88 miljarder SEK. Koncernen är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. ASSA ABLOYs innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser. Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.