ASSA ABLOY förvärvar Pacific Door Systems i Nya Zeeland

ASSA ABLOY har förvärvat Pacific Door Systems, en ledande tillverkare av dörr- och fönstersystem för den kommersiella marknaden i Nya Zeeland.

”Det är med glädje jag välkomnar Pacific Door Systems och dess medarbetare till ASSA ABLOY. Förvärvet av Pacific Door Systems ligger i linje med vår strategi att stärka vår position på mogna marknader genom att tillföra kompletterande produkter och lösningar till vår kärnverksamhet, ”säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

”Pacific Door Systems är ett utmärkt tillägg till division Asia Pacific och kompletterar vårt befintliga erbjudande inom totala dörrlösningar till våra kunder. Förvärvet ger även möjlighet till synergier och en bra möjlighet att öka vår tillväxt i Nya Zeeland”, säger Anders Maltesen, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Asia Pacific.

Pacific Door Systems grundades 1992 och har cirka 80 anställda. Huvudkontoret ligger i Wellington, Nya Zeeland.

Försäljningen 2018 förväntas uppgå till 125 MSEK (NZD 20 M) med en god EBIT-marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Björn Tibell, Head of Investor Relations, tel: 070-275 67 68

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 76 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entré­automatik och hotellsäkerhet.