ASSA ABLOY förvärvar Sanhe Metal, en kinesisk tillverkare av brand- och säkerhetsdörrar

ASSA ABLOY har tecknat avtal om förvärv av Shantou Longhu Sanhe Metal Holdings Co. Ltd. i Kina. Sanhe Metal är en ledande tillverkare av brand- och säkerhetsdörrar i Guangdong provinsen i södra Kina.

"Det är med stor tillfredsställelse jag välkomnar Sanhe Metal som ny medlem i ASSA ABLOY-gruppen. Förvärvet är ytterligare ett viktigt steg i vår strategi att expandera i Kina och på övriga tillväxtmarknader", sade Johan Molin, VD och koncernchef.

"Sanhe Metal är ett mycket bra tillskott till ASSA ABLOYs division Asia Pacific. Företaget kompletterar väl våra branddörrar i Kina både geografiskt och kommersiellt. Sanhe Metal kommer även att stärka våra huvudkundssäljare i regionen", sade Jonas Persson, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Asia Pacific.

Sanhe Metal grundades 1983, har 260 anställda och sitt huvudkontor i Shantou i Guangdongprovinsen.

Försäljningen förväntas uppgå till 120 MCNY (cirka 130 MSEK) under 2012 med god EBIT marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Förvärvet kräver godkännande av berörda myndigheter och förväntas slutföras under andra kvartalet 2012.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72