ASSA ABLOY förvärvar Securitech Group Inc. i USA

ASSA ABLOY har förvärvat Securitech Group Inc. (”Securitech”), en tillverkare av mekaniska och elektromekaniska högsäkerhetsprodukter för dörrar i USA.

”Det är med glädje jag välkomnar Securitech till ASSA ABLOY. Detta förvärv ligger i linje med vår strategi att stärka vår position på mogna marknader genom att tillföra kompletterande produkter och lösningar till vår kärnverksamhet”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

"Securitechs fokus på innovativa låslösningar med hög säkerhet fyller flera luckor i vår produktportfölj och jag ser fram emot att de blir en del av ASSA ABLOY”, säger Lucas Boselli, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Americas. ”Detta förvärv ger oss en bra möjlighet att stärka vårt erbjudande inom utbildning, kritisk infrastruktur, myndigheter, sjukvård och andra marknader med höga säkerhetskrav”.

Securitech grundades 1983 och har cirka 50 anställda. Huvudkontoret ligger i Maspeth, Queens, New York.

Försäljningen 2022 uppgick till cirka 160 MSEK (16 MUSD) med en stark EBIT-marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 52 000 medarbetare och en omsättning på 121 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.