ASSA ABLOY förvärvar Sunray Engineering i Storbritannien

ASSA ABLOY har förvärvat Sunray Engineering Group Ltd, en ledande designer och tillverkare av högspecificerade säkerhetsdörrar i stål och trä, branddörrar och ventilationsgaller i Storbritannien.

”Det är med nöje jag välkomnar Sunray Engineering till ASSA ABLOY. Detta förvärv är i enlighet med vår strategi att stärka vår position på mogna marknader och tillför kompletterande produkter i Storbritannien och inom hela EMEIA-divisionen”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

“Med Sunray Engineering och deras fantastiska team så vill vi utveckla vår närvaro inom högspecificerade dörrar och ventilationsgaller. Sunray Engineering har en lång och framgångsrik historik i Storbritannien, vilket ger oss en fantastisk möjlighet att accelerera våra tillväxtambitioner och utöka vårt breda erbjudande inom specificering av dörrar”, säger Neil Vann, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division EMEIA.

Sunray Engineering grundades 1980 och har cirka 70 anställda. Huvudkontoret ligger i Kent, i sydöstra England.

Försäljningen 2022 uppgick till cirka 150 MSEK (12 MGBP) med en stark EBIT-marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 52 000 medarbetare och en omsättning på 121 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.